SSI Schäfer levererar automationslösning till PostNord/Stadium

PostNord och Stadium i gemensam storsatsning

PostNord och Stadium automatiserar e-handelslagret i Norrköping. Den nya automationslösningen kommer att lyfta e-handelslogistiken till nästa nivå för samtliga bolag som ingår i Stadium-familjen; Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point. Lösningen kommer att skapa bättre möjligheter att upprätthålla och överträffa konsumenternas förväntningar, samtidigt som produktionskostnaden per enhet sänks.

Precis som majoriteten av Sveriges detaljhandelsföretag har Stadium sett en kraftig utveckling inom e-handeln. Kunderna förväntar sig en hög grad av service och snabba leveranser, vilket ställer nya och ökade krav på logistiklösningen när volymerna växer.

– Med den utveckling av den digitala handeln som vi haft under flera år, och särskilt under det senaste året, har det varit helt nödvändigt för oss att hitta en effektivare logistiklösning, där vi går från manuell hantering till automation, säger Daniel Johansson, logistikchef, Stadium.

Automationslösningen är dessutom utformad för att vara en flexibel plattform som kan hantera flera olika kunduppdrag parallellt, dvs. andra kunder ska kunna hanteras i samma lösning tillsammans med Stadium. Automationslösningen ska vara kostnadseffektiv oavsett respektive företags relativa storlek både avseende lagrad mängd gods såväl som antalet transaktioner.

- Lösningen tar därmed bort tröskeln för mindre e-handlare att gå in i automatiserad hantering. De kan dra nytta av automationens fördelar tidigare i sin tillväxtresa jämfört med att gå in med egen investering, säger Magnus Lindskog, produktionschef, PostNord TPL.

Automationslösningen kommer att levereras av SSI Schäfer och blir en skräddarsydd helhetslösning med shuttle-systemet Cuby, packstationer, transportörer, hyllor samt ett WMS-system för styrning av hela automatiseringen.

– Lösningen består av 6 shuttle-gångar som vardera är 100 meter långa och 10 meter höga med plats för 74 000 lagringslådor, säger Anders Bohlin, försäljningschef, SSI Schäfer Sverige.

Kontaktpersoner:

Anders Bohlin
Sales Manager Automation
anders.bohlin@ssi-schaefer.com

Magnus Lindskog
Produktionschef, PostNord TPL AB, Norrköping
magnus.lindskog@postnord.com

• Mode

SSI Schäfer Grupp är världens ledande leverantör av modulära lager - och logistiklösningar. Företaget har fler än 8.500 anställda fördelat på huvudkontoret i Neunkirchen, Tyskland, nationella och internationella produktionsanläggningar, samt 60 internationella kontor. På sex kontinenter utvecklar och implementerar SSI Schäfer innovativa industri-specifika lösningar för sina kunders unika utmaningar. Det betyder att SSI Schäfer spelar en central roll i att forma framtidens interna logistiklösningar.

SSI Schäfer designar, utvecklar och tillverkar lösningar för lager, verkstäder och kontor. Företagets produktportfölj omfattar manuella och automatiserade lösningar för lagring, conveyersystem, plockning och sortering samt teknik för avfallshantering och återvinning. SSI Schäfer är nu även en ledande leverantör av modulära och regelbundet uppdaterad programvaror för det interna materialflödet. SSI Schäfers IT-avdeling, med över 900 anställda, utvecklar högpresterande applikationer. Medarbetarnas höga kompetens innebär att de har möjlighet att erbjuda kunderna bra och grundlig rådgivning i hur man bäst kombinerar programvaran med utrustningen för intern logistik. SSI Schäfers breda utbud av IT-lösningar, som bland annat inkluderar företagets egna WAMAS® och SAP-produkter, garanterar smidig kontroll av alla lager - och materialflödesprocesser. Lösningar från SSI Schäfer förbättrar både produktivitet och effektivitet av kundernas företag. Förbättringen beror främst på den exakta övervakning, visualisering och analys de operativa mätvärdena, som hjälper företag med en aktiv hantering av logistikprocesserna.

SSI Schäfer är ett internationellt företag som erbjuder sofistikerade, nyckelfärdiga helhetslösningar till alla fyra hörn av världen. Vår omfattande produktportfölj omfattar design, planering, rådgivning samt kundspecifika eftermarknadstjänster och underhåll.