SSMF avsätter 10 miljoner i stöd för ukrainska forskare

SSMF avsätter 10 miljoner i stöd för ukrainska forskare

Svenska lärosäten gör nu en samlad insats för att kunna ta emot forskare från Ukraina och Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, SSMF, har fattat snabba och enhälliga beslut om att bidra med finansiering.

Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, SSMF, är en privat forskningsfinansiär som tack vare insamlade gåvor årligen delar ut anslag till medicinska forskare i Sverige. Nu avsätter sällskapet dessutom 10 miljoner kronor till ett extrastöd för ukrainska forskare och studenter som flytt till Sverige på grund av kriget.

Det var viljan att på något sätt kunna hjälpa till i denna svåra situation som väckte tankarna bakom ukrainastödet och det stora gensvaret inom organisationen bidrog till att få det klart på kort tid.

– Ingen kan vara oberörd inför det lidande som orsakats av kriget i Ukraina. Frågan om och på vilket sätt SSMF skulle kunna göra en insats väckte idéer och SSMF:s styrelse agerade väldigt snabbt för att kunna ta fram den här helt nya stödformen, säger Mats Ulfendahl, ordförande för Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, SSMF.

Stödet kan sökas av forskare med pågående anslag från SSMF och gör det möjligt för dem att kunna ta emot ukrainska studenter, doktorander och postdocs som flytt till Sverige efter krigsutbrottet och ge dem försörjning på mellan 18 000 kronor och 28 000 kronor i månaden.

Förutom att insatsen kan vara till hjälp i det akuta läge som råder nu hoppas SSMF att stödet kan bidra till positiva effekter även på längre sikt.

– Vi hoppas att ukrainska forskare ska kunna bedriva och utveckla sin forskning i Sverige i nära samarbete med våra SSMF-forskare. Men – och det är viktigt – sedan kunna återvända till ett fritt Ukraina för att där fortsätta sin verksamhet och då gärna i en fortsatt samverkan med sina nya svenska kollegor. Jag tror att det i slutändan blir en win-win-situation, säger Mats Ulfendahl, ordförande för Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, SSMF.

Mer information finns här:

SSMF:s ukrainastöd

Kategorier

Tack vare gåvor, donationer och testamenterade tillgångar ger vi de mest lovande medicinska forskarna i Sverige möjligheten att utveckla idéer som förbättrar behandlingar och förebygger sjukdomar.

Anna-Karin Andersson

Presskontakt Marknads- och kommunikationsansvarig 070-278 43 72

Vi stödjer forskning för livet.

Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning
    Box 44007 (Besöksadress:Katrinebergsbacken 35)