Stockholm Slussen Wave 2018

Illustration se här

Föreningen Sthlm Sub Surfers föreslår Stockholms Stad att bygga en surfbar stående flodvåg i Mälaren mellan Gamla Stan och Slussen. Slussen som ligger mellan stadsdelarna förfaller och behöver rivas och byggas om. Den nya Slussen beräknas vara färdigt 2018 till en kostnad på över 6 miljarder kronor. Stockholm är en stad med mycket vatten och det efterfrågas i projektet en inbyggd naturlig aktivitet med vatten i fokus. Förutom slussningen av båtarna, vad vore mer passande än surfare som visar vad de går för, för alla stockholmare och turister som passerar denna plats dagligen.

Tidigare beräkningar för en våg i Strömmen vid Riksdagshuset skulle ge en 6 meter bred och huvudhög våg med tappning på endast 171 m3/s. Med uppskattad ökad tillströmning av smältvatten till Mälaren behöver nya Slussen klara av att släppa ut 1500 till uppemot 2000 m3/s sötvatten till Saltsjön. Med en effektiv gärna modulerbar bottenform skulle världen bästa konstgjorda vågformer kunna skapas mitt i pulserande stadsmiljö. Vattendomar bestämmer när och hur mycket vatten som släpps på. Lagring av vatten under torrare perioder skulle klara ge mer eller mindre vågor till minst varje helg.

Surfare som ickesurfare skulle världen över uppmärksamma denna våg och plats till stora marknadsföringsvinster för Sverige och Stockholmstad med ökande turism och goodwill som följd. Vattenmiljön skulle också sättas i fokus, vilket borde vara i linje med Stockholms Stads ambitioner.

Lokala, nationella till internationella världsmästerskap i "River Surfing" skulle kunna hållas kontinuerligt och kanske skulle vi se Sverige på prispallen i framtida Olympiska Spel. Surfing är en av de heta kandidaterna till att ersätta sporter som få utövar och än värre ens är intresserade av. Vi har redan planerat att ta kontakt med Skansen för att vid invigningen hyra in ett gäng småhungriga hajar!

Låt oss göra Stockholm till en av världen häftigaste platser att bo på.

// Sthlm Sub Surfers

www.subsurfers.se

För ytterligare frågor och information kontakta föreningens projektledare för detta:
Ants Neo <ants.neo@subsurfers.se> 073 545 91 00
Johan Sandström <johan.sandstrom@subsurfers.se> 070 376 26 30

• Övriga sporter

• stockholm
  • vågsurfing
  • surfing
  • sthlm sub surfers
  • slussen
  • vatten
  • byggprojekt

• Stockholm

Föreningen Stockholm Suburban Surfers bildades år 1984 och har sedan dess jobbat för mer bräda i Stockholm med omnejd. Bl.a. ligger föreningen bakom skateboard-parken Highvalley Skateworld som planeras blir klar 2012 eller 2013 till en kostnad av 30 miljoner kronor.

Ants Neo

Presskontakt Kassör Presskontakt 073 545 91 00