SSU:s förbundsordförande besöker Lidköping och Skövde

Under torsdagen den 27 november besöker Jytte Guteland Lidköping och Skövde. SSU är ute på sin höstkampanj "Välkommen till Sverige" . Kampanjen är en fortsättning på SSU:s temaår om jämlikhet. SSU:are runt om i Sverige kommer att besöka skolor och fritidsgårdar för att prata med unga människor om vad jämlikhet är och vilket Sverige vi vill ha?

Kampanjens syfte är att lyfta upp frågan om jämlikhet i Sverige. Det finns 250 000 barn och ungdomar i Sverige som lever i familjer med ständig brist på pengar. SSU kräver satsningar på välfärd, bostäder och jobb istället för skattesänkningar för de rikaste. Jämlikhet handlar också om frihet från etnisk diskriminering. Fördomarna ökar i takt med ökade klassklyftor. De främlingsfientligas paroller "De tar våra jobb" eller "Sverige åt svenskarna" lockar främst den som känner brist på framtidstro och frustration.

- För mig handlar jämlikhet exempelvis om frihet från diskriminering. Idag ökar de främlingsfientliga sin mobilisering i hela Sverige. De gynnas tyvärr av moderattregeringens politik. För rasister är det gynnsamt att socialbidragen i 80 av Sveriges kommuner nu ökar. För rasister blir det enklare att nå ut när nu åtta av tio åttiotalister tror att de kommer få det sämre än sina föräldrar, säger Jytte Guteland förbundsordförande SSU.

SSU och förbundsordförande Jytte Guteland har följande schema i Lidköping och Skövde under torsdagen den 27 november:
kl 10.00-13.00 Delagardiegymnasiet, Lidköping

kl 18.00-20.00 Medlemsmöte med socialdemokraterna i Skövde

Media är välkomna att kontakta pressekreterare Ingela Nilsson på 073-519 01 07.