Strandens Dag - en solig städdag i Stenungsund!

Strandens Dag - en solig städdag i Stenungsund!

1,7 ton skräp plockades upp av 146 idrottsungdomar och ledare under Strandens Dag i Stenungsund den 21 sept. Dagen inföll med International Coastal Cleanup Day som gick av stapeln samtidigt över hela världen. Därmed blev både Stenungsund, naturen och föreningslivet lite gladare – och samtidigt försvann samma mängd skräp från fel ställe. Detta tack vare ett extra stöd från de båda Stenungsunds företagen Hogia och Indus Sverige AB.

Under dagen samlade handbollsspelare, fotbollsspelare, innebandyspelare, ishockeyspelare och Taidoutövare en stor mängd skräp och bråte som annars skulle legat kvar i naturen. Mycket plast och papper hittades men även större skräp som bildäck, cyklar, bilbatteri, kontorsstolar, sprayburkar och flaskor hittades under dagen.

Fyra av lagen deltog för första gången i ett Städa Sverige arrangemang och alla var mycket positiva till dagen och vill gärna vara med igen.

Solig teamdag!

- Vi har verkligen fått en fantastiskt fin solig Teamdag. Vi umgicks, gjorde en insats för miljön och fick en peng för arbetet. Killarna kommer nog tänka en gång extra innan de slänger nåt....Tack! skriver föreningsledaren Mia Löjdahl i Stenungsunds Handboll P12 i sin städrapport.

Värdefullt

- Det är värdefullt att ungdomarna kommer ut i naturen och ser hur mycket bråte och skräp som slängs på fel ställe och samtidigt får en tankeställare om varför det ser ut som det gör, säger Mårten Heslyk projektledare på Städa Sverige.

Vinst för lokala idrotten

Också den lokala ungdomsidrotten har tjänat på projektet. Varje deltagande lag har fått en ersättning för utfört uppdrag och ersättningarna skall användas från allt till träningsläger, cuper, utrustning men även möjliggöra att alla har råd att följa med och delta i framtida aktiviteter.

Lag från följande föreningar medverkade: Stenungsund HF Team 06, Stenungsunds Innebandy F05/P07, Stenungsunds Handboll P12, Taidokan, Ödsmåls IK F05/F06

KONTAKT Mårten Heslyk, Projektledare Städa Sverige, mobil: 0708-192064

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och föreningen får en ersättning för utfört arbete.

Josefin Warg

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-549 04 94