Två deltagare med en av många välfyllda säckar med skräp, fylld under Klara, färdiga, städa!

31 ton mindre skräp i naturen när idrottsungdomar och ICA städade Sverige

För femte året i rad har idrottsungdomar städat Sverige tillsammans med sin ICA-handlare genom initiativet Klara, färdiga, städa!. Och vilket resultat det gav.
Hela 5 418 deltagare fyllde över 3 000 säckar med skräp respektive pant från den svenska närmiljön, i totalt 73 kommuner. Som tack fick medverkande föreningar dela på rekordmycket pengar. Klara, färdiga, städa! är på god väg att bli
en av Sveriges största insatser för en skräpfri natur.

Genom Städa Sveriges, ICA Stiftelsens och ICA:s miljösamarbete Klara, färdiga, städa! får ICA-sponsrade idrottsföreningar- och lag uppdrag att städa sin närmiljö. I år hölls två städomgångar i projektet - en helg i maj, tillika den 7–8 oktober. I den senare städomgången deltog 94 föreningar/lag och 33 ICA-handlare i 31 kommuner, från Gällivare i norr till Malmö i söder. Totalt 1 926 deltagare som fyllde strax över 1 000 säckar med skräp plockat från offentliga områden i närmiljön.

Alexander Björk, butikschef på ICA Kvantum Skellefteå, var med när ett av tre lokala ungdomslag var ute och städade i Skellefteå.
- De hittar jättemycket - vilket är både positivt och negativt. Men det känns bra att vi kan samla upp det som ligger där det inte ska ligga. Och att vi kan förebygga att skräp slängs i naturen känns fantastiskt. En ungdom som plockar skräp lär sig över tid att inte slänga skräp själv, säger han.

Ett resultat som gör skillnad

Klara, färdiga, städa! har på fem år växt till det största städprojekt som idrottens miljöorganisation Städa Sverige organiserar. Sett till hela 2023 engagerade projektet totalt 254 föreningar/lag som fick städa sin närmiljö i samarbete med 89 svenska ICA-handlare. Detta i 73 kommuner runtom i landet. Det sammanlagda resultatet är inget annat än en succé. 5 418 idrottsungdomar och ledare fyllde tillsammans 2 862 säckar med skräp, plus ytterligare 206 säckar med pant. Det motsvarar en beräknad vikt på 31 ton.
- Deltagarna har hittat impregnerat trä, plast, metallskrot, snusdosor och allt möjligt mer. Men med tanke på att fimpar, enligt föreningarnas gjorda skräpanalyser, utgör 28 procent av skräpet som plockas kan vi konstatera en sak. Det är att vår miljö har räddats från ett väldigt stort antal skräpartiklar. Det är en enorm vinst för såväl naturen som djuren och vi människor, säger Heléne Mathiesen, projektledare på Städa Sverige.

Rekordstor summa som tack

Som tack för sin viktiga insats får deltagande föreningar och lag varsin föreningsersättning. I år blev den rekordstor. Hela 1 534 000 kronor gick ut sammanlagt till de som var med i miljöinsatsen. Pengarna kommer att användas till allt från cuper och träningsläger till rails i en snowboardpark, säkerhetsstigbyglar, badmintonutrustning och till omkostnader vid bortamatcher.
- Klara, färdiga, städa! är otroligt uppskattat av föreningar, ICA-handlare och ICA Stiftelsen sedan start. Det är oerhört kul att se vad projektet åstadkommer, både för vår miljö som för svensk ungdomsidrott, och resultatet gör mig stolt, säger Peter Hägg, generalsekreterare ICA Stiftelsen.

Peter Hägg, generalsekreterare ICA Stiftelsen, 073-765 13 35
Heléne Mathiesen, projektledare Städa Sverige, 073-046 61 35