Årets största städinsats blir ännu större - 169 platser städas under premiärhelgen

En av Sveriges största insatser för en skräpfri natur och den största som idrottsrörelsens miljöorganisation Städa Sverige årligen arrangerar – Klara, färdiga, städa! – växer. Under året städar över 5 000 idrottsungdomar sin närmiljö på sammanlagt nästan 240 platser över hela landet från Älvsbyn i norr till Ystad i söder. Insatsen är ett samarbete mellan Städa Sverige, ICA Stiftelsen, ICA och lokala ICA-handlare och under premiärhelgen 4-5 maj städas sammanlagt 169 platser. I början av oktober genomförs en andra omgång då ytterligare cirka 70 platser städas.

Det är sjätte året som Klara, färdiga, städa! genomförs och sedan starten har antalet städande föreningar och idrottsungdomar växt snabbt från år till år. Ambitionen är att bygga en av Sveriges största insatser för en skräpfri natur.

- Klara, färdiga, städa! är redan vår största årligen återkommande städning, vilket är mycket glädjande. Det faktum att ICA har nationell täckning och att handlarna har ett starkt lokalt engagemang och många gånger stöttar lokal idrott är hemligheten bakom att insatsen växer så snabbt. Nu siktar vi på att bli den enskilt största miljöinsatsen i Sverige, säger Städa Sveriges VD Mats Wesslén.

Klara, färdiga, städa! är ett samarbete mellan ICA Stiftelsen, ICA och Städa Sverige där ICA-sponsrade idrottsföreningar får uppdrag att städa sin närmiljö i samarbete med den lokala ICA-butiken. Deltagarna får nya miljö- och hållbarhets kunskaper och en ersättning till sin lagkassa att använda för att förverkliga sina drömmar.

Förra året fyllde projektets drygt 5 400 deltagare från 254 föreningar 3 068 säckar med skräp. Det motsvarar en vikt på uppskattningsvis 31 ton. För de deltagande föreningarna innebar insatsen ett tillskott på drygt 1,5 miljoner kronor till lagkassan och ökade möjligheter att förverkliga sina drömmar som att resa på träningsläger, delta i cuper eller att skaffa ny utrustning.

- Det är ett fantastiskt resultat och visar att insatsen ger en positiv miljöeffekt på såväl kort som lång sikt och samtidigt innebär ett stöd till svensk idrottsrörelse. Det är dessutom en viktig investering i våra idrottsungdomars medvetenhet om och vård av den gemensamma miljön, säger Mats Wesslén.

Samhällsengagemang har alltid varit viktigt för ICA centralt, men inte minst lokalt bland ICA-handlarna. För ICA är projektet ytterligare ett sätt att bidra till en positiv samhällsförändring och att ge tillbaka till lokalsamhället.

- Handlarna har historiskt stöttat lokala idrottsföreningar och också haft ett stort engagemang för sin ort. Nu kombinerar de dessa intressen när ICA-handlare och lokala idrottsföreningar tar ett gemensamt ansvar och skapar en ökad förståelse för närmiljön, säger Peter Hägg, generalsekreterare ICA Stiftelsen.

Medverkande föreningar och handlare
    Från Älvsbyn i norr till Ystad i söder - se bifogad fil för att ta del av vilka som medverkar, var de städar och när.

För ytterligare information, kontakta:
    Heléne Tullberg, projektledare Städa Sverige, 073-046 61 35, helene.tullberg@stadasverige.se
    Peter Hägg, generalsekreterare ICA Stiftelsen, 073-765 13 35

Städa Sverige är idrottens miljöorganisation, med ideella idrottsförbund som medlemmar. Städa Sverige har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och en ersättning för utfört arbete. Verksamheten finansieras genom stöd av näringsliv, kommuner och andra organisationer. www.stadasverige.se

Heléne Tullberg

Projektledare Klara, färdiga, städa! 073-046 61 35