Årets största städning gav totalt 3 390 säckar fyllda med 38 ton skräp

Årets största städning gav totalt 3 390 säckar fyllda med 38 ton skräp

Rekordmånga föreningar, deltagare och ICA-handlare städade bort rekordmånga säckar skräp från naturen i rekordmånga kommuner. När årets Klara, färdiga, städa! summerats kan ICA Stiftelsen, Städa Sverige och alla medverkande glädjas över ett fint resultat som gjort stor nytta för djur och natur. Dessutom fick föreningarna dela på rekordmycket pengar.

Klara, färdiga, städa! har på fyra år växt till den största städning som Städa Sverige organiserar och täcker nu en allt större del av landet. I år gavs totalt 257 uppdrag ut till föreningar- och lag engagerade i att städa sin närmiljö på totalt 257 platser i totalt 74 kommuner runt om i landet tillsammans med totalt 105 lokala ICA-handlare.

Genom Städa Sveriges, ICA Stiftelsens och ICAs miljösamarbete Klara, färdiga, städa! ges ICA-sponsrade idrottsföreningar- och lag uppdrag att städa sin närmiljö. Under 1 oktober till 4 oktober genomfördes årets andra städomgång inom projektet med städning av 125 föreningar och lag i 36 kommuner, från Östersund i norr till Simrishamn i söder.

Varje förening och lag städade ett offentligt område i sin närmiljö. Det blev totalt drygt 2 600 deltagare som fyllde strax över 1 600 säckar med skräp plockat i naturen.

- I snitt plockade varje förening denna omgång drygt 12 säckar skräp. Varje säck betyder att ungdomarna har befriat miljön från i snitt tolv kilo skräp. Det är en stor vinst för naturen oavsett om det är minsta lilla fimp eller snusprilla, plastförpackningar eller en oljedunk, säger Heléne Mathiesen, projektledare på Städa Sverige.

Klara, färdiga, städa! är ett årligen återkommande miljösamarbete som har pågått sedan 2019. En första städomgång i årets Klara, färdiga, städa! skedde i början av maj. När hela årets städinsats i projektet summeras är det rekord på alla möjliga vis.

Totalt har över 5 400 deltagare från 250 föreningar/lag tillsammans med 105 ICA-handlare medverkat och 3 390 säckar har fyllts med skräp, vilket motsvarar en vikt på uppskattningsvis 38 ton. Det handlar om klassiskt skräp som plast, papper och glas men också annat som husvagnsdörrar, kläder, elektronikskrot och färgburkar.

- Klara, färdiga, städa! är otroligt uppskattat av föreningar, ICA-handlare och ICA Stiftelsen sedan start. Det är oerhört kul att se att det växer så pass mycket från år till år, vilket gör ännu större skillnad för vår natur, säger Peter Hägg, generalsekreterare ICA Stiftelsen.

Utöver att deltagande föreningar får en ersättning får de deltagande ungdomarna nya miljö- och hållbarhetskunskaper. Före städningen har alla deltagare fått ta del av en miljöutbildning och vid det praktiska genomförandet har nya kunskaper sjunkit in. Skräp i naturen engagerar och upprör många. Deltagarna har blivit lokala miljöhjältar på sina orter och kan känna sig stolta över sitt utförda arbete för miljön.

Vad gäller bidrag till klubbkassan delar de medverkande föreningarna på totalt 1 542 000 kronor. Pengar som går till såväl deltagande i cuper som läger, ridskolehästar, omkostnader vid bortamatcher, utrustning och träningshjälp för att minska risken för knäskador.

Peter Hägg, generalsekreterare ICA Stiftelsen, 073-765 13 35
Heléne Mathiesen, projektledare Städa Sverige, 073-046 61 35, helene.mathiesen@stadasverige.se