Nu startar årets upplaga av ICA och Städa Sveriges nationella miljösamarbete Klara, färdiga, städa!

ICA och idrottande ungdomar i nationell miljöinsats med Städa Sverige

Under knappt två veckors tid kommer 39 föreningar att städa i närmiljön på orter där ICA finns. Från Kalix i norr till Trelleborg i söder. Det är en insats för en god morgondag, både för miljön och för idrotten.

Nu väntar årets första städomgång för projektet Klara, färdiga, städa! Ett projekt där ICA-sponsrade idrottsföreningar runtom i Sverige ges i uppdrag att städa i sin närmiljö. 39 föreningar kommer att medverka i Klara, färdiga, städa! mellan den 9 och den 17 maj.
– Ungdomar, föreningar och ICA-handlare gör en värdefull insats för närmiljön. Tillsammans städar vi upp och inspirerar fler att värna om sin natur, säger Pinar Basaran, generalsekreterare på ICA Stiftelsen.

En vinst för naturen
Projektet möjliggörs genom försäljningen av ICAs miljökasse. Den som köper miljökassen hos sin lokala ICA-handlare är indirekt med och stöttar miljöprojektet lokalt.
- Varje plockat skräp innebär en vinst för naturen och projektet resulterar i en fin och skräpfri miljö på många platser, säger Josefin Warg, projektledare på Städa Sverige.

Viktiga kronor till föreningarna
För sin insats får varje medverkande förening pengar till sin klubbkassa. Ersättningarna kommer uppfylla önskningar om såväl läger och cuper till uppvärmningströjor.
- Städuppdragen ger föreningarna och lagen värdefulla extrapengar till verksamheten, vilket är extra uppskattat i rådande tider. Dessutom ger städningen idrottsungdomarna insikt i hur viktigt det är att ta hand om vår miljö. Att vi kan göra detta nationella projekt tillsammans med ICA är betydelsefullt på så många sätt, säger Josefin Warg.

Städningen följer riktlinjerna för att minska smittspridning av coronaviruset. Varje förening städar var för sig och uppdelade i mindre grupper utomhus, utan större samlingar.
Första gången projektet Klara, färdiga, städa! genomfördes var förra året. Då plockade 70 föreningar bort cirka 13 ton skräp från svensk natur och det gav totalt 527 000 kr att dela på för de medverkande föreningarna.

Här städar idrottsungdomar
Se medverkande föreningar/lag samt var och när de städar i bifogad lista.
Media är varmt välkomna att besöka städtillfällena och prata med deltagande ungdomar och deras ledare. Kontakta Josefin Warg för mer information.

KONTAKT
Josefin Warg, projektledare Städa Sverige, 08-683 30 04, josefin.warg@stadasverige.se
Pinar Basaran, generalsekreterare ICA Stiftelsen, 08-55 33 99 10, pinar.basaran@icahandlarna.se

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och ersättning för utfört arbete. Städa Sverige finansieras av stöd från näringslivet, kommuner eller andra organisationer.