Idrottsföreningar städar upp längs Nackas cykelbanor

Idrottsföreningar städar längs Nackas cykelbanor

I Nacka kommun finns drygt 100 km cykelvägar som används flitigt. Nu ska det dessutom bli rent och snyggt längs dem, och det är lokala idrottsföreningar som gör jobbet.

Nedskräpning är ett stort problem i samhället och skräpet hittas överallt, inklusive längs cykelvägar. Men Nacka kommun vill göra skillnad i sin lokala miljö och nu ska det därför städas längs cykelvägarna i kommunen. Städningen sker i samarbete med idrottens miljöorganisation Städa Sverige och det är lokala idrottsföreningar som utför uppdraget.

Först ut är Ungdomstruppen 1 i Nacka Gymnastikförening som under onsdagen den 1 maj ska städa utmed cykelbanorna i Sickla. Sedan under helgen städar Älta IF:s pojkar-03 i hemmakvarteren i Älta, Älta IF:s damer städar i Saltsjöbaden och Boo FF:s flickor-02 gör detsamma i Saltsjö-Boo. För sina insatser får föreningarna ett tillskott till lagkassan.
- Det här är en konkret miljöåtgärd som alla vinner på. Naturen mår bättre, kommunens cyklister får en trevligare miljö att transportera sig i och de deltagande föreningarna får en värdefull ersättning till lagkassan, säger Mats Wesslén, VD på Städa Sverige.

Cykelbanestädningen i Nacka kommun i samarbete med Städa Sverige har varit återkommande på våren i några år. Och den ger synbart resultat. Bara under 2018 fylldes hela 107 säckar med skräp genom insatsen. I år har kommunen dessutom valt att utöka insatsen, så cykelbanestädning kommer att ske också i höst.
- Deltagarna i idrottsföreningarna är duktiga och engagerade, och det blir alltid ett fint resultat efter att de har varit ute och städat, säger Elin Hansson, gruppchef för kommunens park- och naturdrift.

För gymnasterna i Ungdomstruppen 1 är medverkan i insatsen speciell. I år är de nämligen några av de ungdomar som inte bara städar naturen, utan de syns också i Städa Sveriges video Ungdomarna – en film där idrottsungdomar och deras gemensamma kraft för miljön står i centrum. Filmen spelades in tidigare i år på olika ställen i Stockholmsområdet, såsom Nyckelviken, och förutom Nacka Gymnastikförening syns bland annat också konståkare från Nacka Teamåkningsklubb i den.
- Tjejerna tycker att det är kul att städa ute och de har varit jättepeppade på att vara med i filmen. Det är betydelsefullt för dem, både att göra något för miljön och att göra en rolig och viktig sak tillsammans. Vi har städat Sickla strand och stranden vid Järla förut, och det här är en jättebra grej att göra för klubbkassan, säger Åsa Welander, engagerad förälder och städledare under gymnastiktruppens cykelbaneinsats.

För mer information kontakta:
Josefin Warg
Projektledare
josefin.warg@stadasverige.se

Städa Sverige Ekonomisk Förening är en del av den svenska idrottsrörelsen. Medlemmarna i föreningen är uteslutande ideella idrottsförbund. Ungdomar jobbar för miljön och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I 30 år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar. Under 2018 plockade 12 630 idrottsungdomar 812 ton skräp med Städa Sverige och våra partners.