Säckar ska fyllas med skräp i Sunne och Sysslebäck

Idrottsungdomar blir lokala miljöhjältar i Sunne och Sysslebäck

Sista helgen i april kommer idrottsungdomar i Värmland att plocka skräp i Sunne och Sysslebäck. Det är på initiativ av Fryksdalens Sparbank som miljöprojektet Stora vårstädningen genomförs tillsammans med Städa Sverige - idrottens miljöorganisation. Lokala näringslivet med flera företag och organisationer är också engagerade vilket gör att hela 16 idrottsföreningar får chansen att delta i insatsen.

För första gången någonsin genomförs det lokala miljöprojektet Stora vårstädningen i Sunne och Torsby kommun. Syftet med Stora vårstädningen är att involvera lokala idrottsföreningar i miljöaktiviteter i deras närområde. Detta för att uppmärksamma nedskräpningen och göra en värdefull miljöinsats samtidigt som föreningar och lag får en välförtjänt ersättning.

Stöd och engagemang av lokala näringslivet

Projektet bygger på ett stort engagemang från det lokala näringslivet med Fryksdalens Sparbank i spetsen. Det är en långsiktig satsning med avsikt att pågå under många år framöver.

- Vi är tacksamma för att vi fått med oss så fina partners i vår storstädning. Tack vare att näringslivet har gått in i projektet kommer flera föreningar att ha möjlighet att vara med och städa och få betalt för sitt arbete, säger Peter Lindgren, koordinator för Fryksdalens Sparbanks arbete med samhällsnytta.

Miljömedvetenhet skapas

Genom att engagera ungdomar i miljöinsatser som denna blir de medvetna om allt skräp som ligger slängt överallt. Ungdomarna lär sig också att inte skräpa ner själva. De över 200 deltagarna som medverkar i städningen tar även del av en digital miljöutbildning innan de ger sig ut på städuppdraget.

- Vi är glada att idrottsungdomar i Sunne och Sysslebäck nu får chansen att vara med och ta eget miljöansvar. Miljöinsatsen bidrar till ett samhälle utan skräp och att ungdomarna får en slant att använda till sitt fortsatta idrottande. En härlig vinst för alla, säger Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige.

Vårstädning under hela helgen

De föreningar som är engagerade i Stora vårstädningen i Sunne på lördag 24 april är: Sunne IK, Sunne Innebandyklubb, Sunne Skridskoklubb, IFK Sunne Fotboll, Ämterviks Fotbollsförening, Västra Ämterviks IF, Gräsmark GoIF, Brandsbol BSK, KFUM Sunne Basketbollklubb, Lysviks IF, Mallbackens IF Sunne, IS Emtarna. Turen går vidare till OK Långberget, Kvistbergsskolans IF, Finnskoga IF och Nordvärmlands FF som plockar skräp i Sysslebäck på söndag 25 april.

Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 0730-58 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se

Peter Lindgren, koordinator samhällsnytta Fryksdalens Sparbank, 070-246 60 14, peter.lindgren@fryksdalenssparbank.se

Städa Sverige är idrottens miljöorganisation med syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna gör en miljöutbildning inför arbetet och föreningen får en ersättning för utfört uppdrag. Städa Sveriges verksamhet möjliggörs genom stöd från näringsliv, kommuner och andra organisationer.