Idrottsungdomar plockar skräp i Värmland

Idrottsungdomar blir miljöhjältar i Värmland!

Lördag 13 maj är en stor dag i Värmland. Då ska drygt 600 idrottsungdomar plocka skräp i fem kommuner och göra vårsnyggt i sitt närområde. Miljöprojektet är ett fint samarbete mellan Fryksdalens Sparbank, Westra Wermlands Sparbank och Städa Sverige – idrottens miljöorganisation. Lokala näringslivet med flera företag och organisationer är också engagerade vilket gör att 30 idrottsföreningar får chansen att delta i insatsen.

Syftet med miljöprojekten är att involvera lokala idrottsföreningar i miljöaktiviteter i deras närområde. Nedskräpningen uppmärksammas, föreningarna gör en värdefull miljöinsats samtidigt som de får en välförtjänt ersättning för sitt arbete

Många goda krafter gör det möjligt
Det är många goda krafter som gör miljöprojekten möjliga. Projekten bygger på ett stort engagemang från det lokala näringslivet med Sparbankerna i spetsen. Samtliga kommuner där städning sker är engagerade i projektet.

I Sunne och Sysslebäck genomförs Stora vårstädningen för tredje året i rad medan det är premiär för projektet Städa västra Värmland i Arvika, Eda och Årjängs kommun.

- Fryksdalens Sparbank arrangerar Stora vårstädningen tillsammans med idrottsföreningar och näringsliv i vårt verksamhetsområde. Under de två tidigare åren har vi totalt samlat in 5,7 ton skräp, säger Urban Rohdin, vd på Fryksdalens Sparbank.

Städning kommer bland annat att ske i bostadsområden, parker, badplatser, idrottsplatser och längs med cykelvägar i kommunerna. Genom att engagera ungdomar i miljöinsatser som denna blir de medvetna om allt skräp som ligger slängt överallt. Ungdomarna växer med kunskap och miljömedvetenhet och kommer själva inte att skräpa ner.

- Vi har ett fantastiskt föreningsliv i vårt område. Många eldsjälar och engagerade ungdomar och ledare som ställer upp den här dagen. Aktiviteten har dessutom flera hållbarhetsperspektiv vilket vi gillar, säger Håkan Nordblad VD på Westra Wermlands Sparbank.

En av årets höjdpunkter
Drygt 600 ungdomar och ledare från 30 idrottsföreningar som representerar 13 olika idrotter deltar i städningen och bidrar till en mer skräpfri närmiljö.

- Det här är en av årets många höjdpunkter som vi verkligen ser fram emot, säger Daniel Olausson, tränare för Mallbacken IF som har varit med och plockat skräp tidigare år.

Föreningar engagerade i städningen
Se listan på deltagande föreningar.