Idrottsungdomar städade Dalarna 2022

Idrottsungdomar fortsätter kampen mot nedskräpning i Dalarna

Det lyckade miljöprojektet Städa Dalarna som hade premiär 2022 fortsätter. Sista helgen i maj kommer idrottsungdomar i Dalarna åter igen ta aktivt miljöansvar och engagera sig i kampen mot nedskräpningen. Denna gång i Borlänge, Hedemora och Smedjebacken. Miljöinsatsen är ett fint samarbete mellan Dalarnas Försäkringsbolag och Städa Sverige – idrottens miljöorganisation.

Lördag 27 maj kommer 11 idrottsföreningar med 200 deltagare att plocka skräp och bidra till en mer skräpfri närmiljö i Dalarna. Syftet med Städa Dalarna är att involvera idrottsungdomar i miljöaktiviteter i deras egen kommun för att uppmärksamma nedskräpningen och på så sätt skapa en medvetenhet hos ungdomarna hur mycket skräp som faktiskt ligger slängt på marken. Ungdomarna som plockat upp efter andra kommer själva inte slänga skräp.

Stafettpinnen lämnas över
Förra året genomfördes Städa Dalarna för första gången med 11 föreningar i Falu, Rättvik och Säters kommun. Tillsammans plockade de upp 1,5 ton skräp från sina närmiljöer.

I år är det lokala idrottsföreningar i Borlänge, Hedemora och Smedjebackens tur att få genomföra ett värdefullt miljöarbete. För sin goda insats får föreningarna en välförtjänt ersättning som ska användas för att förverkliga ungdomarnas idrottsdrömmar och ge möjlighet till fortsatt aktiv livsstil.

Initiativet Städa Dalarna som vi startade upp förra året i samarbete med Städa Sverige är ett utmärkt sätt för oss på Dalarnas Försäkringsbolag att bidra. Det är en insats som ger ett klirr i kassan till idrottsrörelsen och som handlar om att göra gott för miljön. Det är också ett led i att visa att vår sponsring är hållbar – både miljömässigt och socialt, säger Jenni Bäck, sponsringsansvarig på Dalarnas Försäkringsbolag.

- Det var väldigt lärorikt för tjejerna att få se vad som slängs i naturen. Att få göra skillnad både för vår närmiljö och för planeten i stort, samtidigt som laget får en ersättning är en härlig win-win. Många av tjejerna sa spontant att det vill göra detta igen, berättar Elisabeth Myregrund, förälder i Hälsinggårdens AIK F09/10, som var med och städade förra året.

- Det är verkligen roligt att projektet engagerar utövare från så många olika sporter och att lokala föreningar vill dra sitt strå till stacken, säger Katarina Ridderberg, projektledare på Städa Sverige.

Städa Dalarna är en långsiktig satsning med avsikt att pågå under många år framöver och engagera idrottsungdomar i alla kommuner i Dalarna.

Ungdomar från många olika idrotter
    Årets städning utförs av unga idrottare från olika idrotter; handboll, ridning, gymnastik, konståkning, fotboll, orientering, brottning och skolidrott.
    Se lista på deltagande föreningar.

Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 0730-58 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se
    Jenni Bäck, sponsoransvarig Dalarnas Försäkringsbolag, 073-868 00 80, jenni.back@dalarnas.se