Minellie och Matilda var med och plockade skräp i Städa Dalarna 2023

Idrottsungdomar i Dalarna ställer upp i matchen mot nedskräpning

En viktig insats för miljön väntar på söndag när initiativet Städa Dalarna rullar vidare i Dalarna. Idrottsungdomar i Avesta, Ludvika och Gagnefs kommun kommer att ta aktivt miljöansvar och engagera sig i matchen mot nedskräpningen. Miljöinsatsen är ett samarbete mellan LF Dalarnas och Städa Sverige – idrottens miljöorganisation.

På söndag 26 maj kommer ungdomar från lokala idrottsföreningar att plocka skräp och bidra till en skräpfri miljö i projektet Städa Dalarna. Syftet med projektet är att involvera idrottsungdomar i miljöaktiviteter i sin närmiljö. För sin insats får föreningarna en ersättning som ska användas för att förverkliga ungdomarnas idrottsdrömmar.

Unga idrottare siktar mot samma mål – en miljö fri från skräp
200 deltagare från 10 idrottsföreningar hemmahörande i de tre kommunerna städar på söndag områden i sin närmiljö. Föreningarna representerar ett antal olika idrotter; ridning, handboll, ishockey, fotboll och längdåkning.

- Klubben tjänar pengar utan att behöva sälja saker. Men det bästa är att man också gör en insats för miljön och naturen samt att de ungdomar som är med och städar blir troligen vaccinerade mot att själva kasta skräp i naturen, berättar Karin Andersen Lindström från Borlänge konståkningsklubb, som var med och städade förra året.

Starkt lokalt engagemang
Städa Dalarna är möjligt tack vare stöd från LF Dalarnas som har starkt lokalt engagemang. Projektet är en långsiktig satsning med avsikt att pågå under många år framöver och engagera idrottsungdomar i alla kommuner i Dalarna.

- Initiativet Städa Dalarna som vi startade upp 2022 i samarbete med Städa Sverige är ett utmärkt sätt för oss på LF Dalarnas att bidra. Det är en insats som ger extra klirr i kassan till idrottsrörelsen och som handlar om att göra gott för miljön. Det är också ett led i att visa att vår sponsring är hållbar – både miljömässigt och socialt, säger Jenni Bäck, sponsringsansvarig på LF Dalarnas.

Stafettpinnen lämnas över
Sedan 2022 har Städa Dalarna genomförts i olika kommuner i Dalarna och nu drar det framgångsrika projektet vidare till tre nya kommuner.

- I år är det lokala idrottsföreningar i Avesta, Ludvika och Gagnefs kommuns tur att få genomföra ett värdefullt miljöarbete. Ersättningen som föreningarna får är välförtjänt och ett viktigt tillskott i arbetet att förverkliga ungdomarnas idrottsdrömmar och ge möjlighet till fortsatt aktiv livsstil, säger Katarina Ridderberg, projektledare på Städa Sverige.

Deltagande föreningar
    Avesta/Brovallen HF, Avesta Ridklubb, Skogsbo SK, Dala-Floda IF, Djurmo Sifferbo IF, IK Segro, Östansbo IS, Ludvika Fotbollsklubb, Ludvika Ridklubb och IFK Grängesberg.

Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 0730-58 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se
    Jenni Bäck, sponsoransvarig LF Dalarnas, 073-868 00 80, jenni.back@dalarnas.se