Unga idrottsaktiva plockar skräp i Uppsala län.

Idrottsungdomar i Uppsala län redo att städa sin del av Sverige

I helgen gör idrottsungdomar på olika håll i Uppsala län en viktig insats mot skräpet i våra omgivningar. Detta i samarbete med idrottens miljöorganisation Städa Sverige och företag som verkar på orterna. Idrottsungdomarna gör en värdefull insats för sina närmiljöer och får en viktig föreningsersättning att använda till sina drömmar.

Skräp i vår utomhusmiljö är både dåligt för djur och natur och skapar otrygghet och kostar pengar för kommuner och andra markägare att ta bort. Men idrottsungdomar och företag vill bidra till att göra gott och i helgen görs på flera håll i Uppsala län insatser mot skräpet omkring oss.

Apotea CleanUp Day i Morgongåva

I Morgongåva i Heby kommun, samt även i Sala på andra sidan länsgränsen, arrangeras Apotea Clean-Up Day den 29-30 april där lokala föreningar och lag kommer att städa var sitt angivet område i sin närmiljö. Apotea och Städa Sverige har tidigare gjort gemensamma insatser med föreningar utmed Västkusten, inom ramen för Städa Kust-premiären i april. Men Apotea har sitt logistikcenter i Morgongåva och genom att ta Apotea Clean-Up Day vidare stöttar de det lokala föreningslivet och ger tillbaka till närområdet också där. Liksom i Sala där många anställda bor.
- Vi tycker att Städa Sverige är ett fantastiskt initiativ som gagnar både miljön och ungdomsidrott och det stöttar vi gärna. Vi bidrar varje år till städning av västkusten och ser nu fram emot att kunna göra samma sak för vår närmiljö och ungdomar runt Morgongåva, säger Pär Svärdson, VD Apotea.

Det är första gången som Apotea Clean-Up Day arrangeras i Morgongåva samt i Sala och förhoppningsvis kommer det bli en återkommande aktivitet kommande år. Motiverade idrottsungdomar från dessa föreningar/lag deltar: Morgongåva BK, Morgongåva SK P10 / F10, Sala Simsällskap, Sala FF och Sala Basket.

Städning runt välbesökta gamla byggnader i Uppsala

Samtidigt händer det grejer i Uppsala, runt både lite nyare som lite äldre byggnader i Uppsala. I centrala staden valborgsstädar Städa Sverige och föreningar för fjärde året i rad omkring Carolina Redeviva, Slottet, Dekanhuset samt i Universitetsparken. Områden där människors valborgsfestligheter brukar kunna lämna sina tydliga spår i form av skräp.
- Städarbetet är alltid bra utfört av idrottsungdomarna och det hjälper oss mycket, säger Cecilia Garland, arbetsledare på Trädgårdanläggare Hallbloms som på uppdrag av Statens Fastighetsverk ansvarar för skötseln på dessa ytor.

Uppsala HK F10, Alsike IF Damjuniorer och Upsala Simsällskap är det som kommer att hittas med Städa Sveriges gula säckar på skräpjakt i området och städning sker den 29 april respektive 1 maj.

Gränbystaden blir skräpfritt - igen

Även omkring Gränbystaden städas det den 1 maj. Städningen utförs omkring köpcentret och bostäder i området och utförs av KFUM Basket F08/DU15. Det är en av tolv städningar totalt under året. Sedan 2017 har Atrium Ljungberg samarbetat med Städa Sverige och engagerat lokala idrottsungdomar i hålla skräpfritt i området, genom städning en gång i månaden.
- Vi tar stort ansvar för de platser vi verkar på, och där spelar samarbetet med Städa Sverige en stor roll. Det är fantastiskt roligt att få vara en del av det projekt år efter år och att samtidigt få stödja både ungdomsidrott, miljö och inte minst, unga individer. Vi har varit väldigt nöjda med deras insatser och det märks verkligen att ungdomarna tar detta på allvar. Många av dem säger att uppdraget både varit lärorikt och roligt, säger Kent Elmnert, driftansvarig på Gränbystaden.

Kunskap för livet

Alla idrottsungdomar och ledare som deltar i städningarna lär sig för livet att inte skräpa ner, både genom en digital miljöutbildning och genom det praktiska genomförandet.
- Alla, både föräldrar och tjejer, slogs av hur mycket skräp som slängs och vikten av att hålla rent och snyggt och att inte slänga skräp, sa KFUM Basket F08/DU15 efter sin premiärstädning förra månaden.

– Varenda en som är involverad i våra städningar, såväl partners som idrottsungdomar, visar att man tillsammans kan göra en väsentlig skillnad för vår närmiljö. Det värmer i hjärtat, säger Josefin Warg, kommunikationsansvarig på Städa Sverige.

Josefin Warg, kommunikationsansvarig Städa Sverige, 070-549 05 94
Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige för Apotea Clean-Up Day, 070-819 20 64