Idrottsungdomar tar miljöansvar i Dalarna tack vare Dalarnas Försäkringsbolag

Idrottsungdomar tar upp kampen mot nedskräpning i Dalarna

Sista helgen i september kommer idrottsungdomar i Dalarna att plocka skräp i Falun, Rättviks och Säters kommun. Det är på initiativ av Dalarnas Försäkringsbolag som miljöprojektet Städa Dalarna genomförs tillsammans med Städa Sverige, idrottens miljöorganisation. Total engagerar sig 11 föreningar och lag i de tre kommunerna i skräpplockning lördag 24 september.

Hela Dalarna ska städas
Projektet bygger på ett fint engagemang från Dalarnas Försäkringsbolag som med denna miljöinsats vill involvera lokala idrottsföreningar i miljöaktiviteter genom skräpplockning i deras närområde.

Städa Dalarna är en långsiktig satsning med avsikt att pågå under många år framöver och engagera idrottsungdomar i alla kommuner i Dalarna. I år är det premiär för miljöprojektet med städning i Falun, Rättviks och Säters kommun.

- Initiativet Städa Dalarna som vi nu startar upp i samarbete med Städa Sverige är ett utmärkt sätt för oss på Dalarnas Försäkringsbolag att bidra. Det är en insats som ger ett klirr i kassan till idrottsrörelsen och som handlar om att göra gott för miljön. Det är också ett led i att visa att vår sponsring är hållbar – både miljömässigt och socialt, säger Jenni Bäck, sponsringsansvarig på Dalarnas Försäkringsbolag.

Miljömedvetenhet skapas
Genom att engagera ungdomar i miljöinsatser som denna blir de medvetna om allt skräp som ligger slängt överallt. Ungdomarna lär sig också att inte skräpa ner själva. De över 200 deltagarna som medverkar i städningen utbildas samtidigt i miljö och hållbarhet, både teoretiskt och praktiskt, innan de ger sig ut på städuppdraget.

- Vi är glada att idrottsungdomar i samtliga kommuner i Dalarna får chansen att vara med och ta eget miljöansvar, bidrar till ett samhälle utan skräp och samtidigt får en välförtjänt ersättning att använda till sitt fortsatta idrottande. En härlig vinst för alla, säger Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige.

Städning sker på många håll
Alla föreningar tilldelas ett städområde, plockar allt skräp som ligger slängt och grovsorterar det i Städa Sveriges gula sopsäckar. Badstränder, cykelvägar, skolgårdar, idrottsplatser, gator och torg är bara några platser som ungdomarna ska städa och göra rent från skräp. Kommunerna hämtar de fyllda sopsäckarna efter städdagen.

Deltagande föreningar i Städa Dalarna 2022
Falu BS FK F10, Falu konståkningsklubb med två grupper, Hälsinggårdens AiK F09/10, Korsnäs IF Fotboll P07, Korsnäs IF Fotboll F15, Rättviks Baseboll och Softbollklubb, Rättviks scoutkår, Säters IF Fotboll F06/07/08, Gustafs GoIF F10/11, Gustafs GoIF F08/09

Lista med städande föreningar.

Kontakt
Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 0730-58 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se
Jenni Bäck, sponsoransvarig Dalarnas Försäkringsbolag, 073-868 00 80, jenni.back@dalarnas.se