Två miljöhjältar i Sysslebäck

Kampen mot nedskräpning i Sunne och Sysslebäck fortsätter

Miljöprojektet Stora vårstädningen som genomfördes för första gången 2021 fortsätter. I städinsatsen deltar idrottsungdomar i Värmland och tar aktivt miljöansvar och engagerar sig mot nedskräpningen i sitt närområde.

Stora vårstädningen är ett miljöprojekt med stort engagemang från Fryksdalens Sparbank, Sunne och Torsby kommun och flera lokala företag i samarbete med Städa Sverige, idrottens miljöorganisation.

Skräpplockning med 300 ungdomar och ledare
På lördag 7 maj får ungdomar från 14 lokala idrottsföreningar möjligheten att bidra till en mer skräpfri närmiljö. Städning kommer bland annat att ske i bostadsområden, parker, badplatser, idrottsplatser och längs med cykelvägar i kommunerna.

-Det finns ett fantastiskt föreningsliv här i bygden! Det finns många eldsjälar, engagerade ungdomar och ledare som ställer upp när vi hittar på saker och den här aktiviteten är bra för både vår närmiljö och ger lite extra klirr i kassan till föreningarna, säger Urban Rohdin VD på Fryksdalens Sparbank.

Grunden till miljömedvetande läggs
Genom att engagera ungdomar i miljöinsatser som denna blir de medvetna om allt skräp som ligger slängt överallt. Ungdomarna lär sig också att inte skräpa ner själva. Alla deltagarna tar del av en digital miljöutbildning innan de ger sig ut på städuppdraget. För sitt fantastiska arbete får föreningarna en välförtjänt ersättning som ska användas för att förverkliga ungdomarnas drömmar.

- Det kommer att märkas där ungdomarna har farit fram! En miljö fri från skräp skapar trivsel för alla, säger Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige.

Föreningar och lag engagerade i Stora vårstädningen 2022
Sunne IK, Sunne Skridskoklubb, Sunne Alpina Klubb, Ämterviks FF, Västra Ämterviks IF, Gräsmark GoIF, Brandsbol BSK, KFUM Sunne Basketbollklubb, Lysviks IF, Mallbackens IF Sunne, IS Emtarna, Kvistbergsskolans IF, Finnskoga IF och Nordvärmlands FF.

Kontakt
Katarina Ridderberg, projektledare Städa Sverige, 0730-58 82 79, katarina.ridderberg@stadasverige.se
Anna Öhgren Bodén, kommunikatör Fryksdalens Sparbank, tel 0565-174 15, anna.ohgren-boden@fryksdalenssparbank.se