Västerås nästa för Städa Sveriges miljöprojekt.

Kommun, näringsliv och idrottsföreningar går samman mot skräpet i Västerås

I helgen drar Städa Sveriges miljöinsatser tillsammans med idrottsungdomar vidare till Västerås, där basketlirare, innebandy- och fotbollsspelare kommer att ta ansvar för sin närmiljö.

Helgen den 30 september och 1 oktober kommer lokala idrottsungdomar från Västerås att städa sin kommun. Det är fyra olika idrottslag i Västerås som tillsammans med Västerås Stad och Amazone Web Services kommer att plocka bort allt skräp de hittar från Hamre, Mälarparken, Vallby och Järnbruksgatan under tre timmar av städning.

Lagen sysslar till vardags med basket, innebandy och fotboll och de gör denna viktiga miljöinsats för att tjäna pengar till sin lagkassa. Men genom att genomföra Städa Sveriges digitala miljöutbildning innan städning får de värdefull miljökunskap som informerar om skräpets påverkan på miljön på lång och kort sikt. Väl ute på städningen sjunker insikterna om problemet med skräp in på riktigt.

Ansvar tas från flera håll

Städa Sverige har tillsammans med Västerås stad arrangerat städinsatser sedan 2020.
- Vi har varit med och sponsrat Städa Sverige i flera år nu, det är en viktig del i Västerås stads renhållningsarbete. Att engagera unga i arbetet för ett renare Västerås och samtidigt ge tillbaka till stadens föreningsliv ser vi som både viktigt och roligt. Det ger oss även möjligheten att städa på platserna som ligger lite off, som vi kanske vanligtvis inte hinner med, säger Emma Strandqvist, Landskapsingenjör på Västerås Stad.

För andra året i rad deltar nu även Amazon Web Services i insatsen. Både som partner till Städa Sverige och genom att personalen själva är med och städar ett av de fyra områdena tillsammans med ett idrottslag denna helg.

Från ord till handling

I rapporter från tidigare år kan vi läsa att lagen har varit mycket nöjda med sina uppdrag. De vittnar om ett mycket stort engagemang med många positiva kommentarer från allmänheten. Projektet bidrar med stolta ungdomar ledare och föräldrar samt en mycket renare närmiljö!
- Vi på Städa Sverige kan med säkerhet säga att vi och idrottsungdomarna i Västerås är lika glada över samarbetet med Västerås Stad och Amazon Web Services. När kommuner och näringsliv gör insatser för miljön och naturen tillsammans med Städa Sverige så blir budskapet och engagemanget på riktigt. Tillsammans städar vi Sverige och går från ord till handling, säger Åsa Berg, projektledare på Städa Sverige.

Städningen kommer att genomföras den 30 september och den 1 oktober mellan kl. 9.00 – 12.00.

Medverkande föreningar och städområden
Lördag