Maxad städning i Nacka. Foto: Josefin Warg/Städa Sverige.

Maxad städning i Nacka

Förra helgen startade städning i Nacka kommun med städning av cykelvägar i Sickla, Saltsjö-Boo, Saltsjöbaden och Älta i samarbete med Nacka kommun. Nu till helgen fortsätter städning av park, bostads- och andra naturområden tillsammans med 23 lag från kommunen och ICA Maxi i Nacka som samarbetspartner.

I det mångåriga samarbetet mellan Nacka kommun och Städa Sverige har ett antal idrottsföreningar årligen städat utmed kommunens cykelbanor. Det gjordes nu igen förra helgen med städning utav cykelvägar i Sickla, Saltsjö-Boo, Saltsjöbaden och Älta. Deltog gjorde Älta IF Dam, Älta IF HU!9, Järla IF Dam och Sickla IF, P-03. Totalt samlade de ihop nästan 100 säckar med skräp. Bland skräpet märktes fimpar, plastpåsar, munskydd, metall och glas. Älta IF Dam hittade också en halv motorsåg.

Städningen av Nacka fortsätter nu i helgen med städning av natur- och bostadsområden i kommunen. Det är ICA Maxi Nacka som för andra året går in som samarbetspartner och ger möjlighet för fler föreningar att vara med.

– Med Städa Sverige och våra idrottsföreningar gör vi ett aktivt val för en god morgondag, där vi tillsammans gör en insats för miljö och natur i Nacka, säger Emma Nilsson Billefors, VD/Handlare på Maxi ICA Stormarknad Nacka.

Den här städningen rundar av Städa Sveriges och ICAs städmånad där städning skett nationellt samt i lokala projekt med lokala handlare i Haninge, Örebro och nu också då Nacka. Under parollen Klara, färdiga, städa! städar ICA-handlare och föreningar Sverige, för en god morgondag.

Fäktare och gymnaster bland deltagarna
Bland deltagande föreningar i helgen märks allt från gymnaster och fäktare till handbollsspelare. Utöver städningen som sker i helgen kommer det också städas under helgen 11-12 september.

– Vi är väldigt glada över att utveckla vårt samarbete med ICA Maxi Nacka med städning både vår och höst. Pandemin har som bekant satt sina spår. Både i fler besökare i naturområden som bidragit till mer skräp på sina håll men också i föreningarnas klubbkassor exempelvis på grund av inställda inkomstbringande evenemang, säger Anton Hedlund, projektledare på Städa Sverige.

Kartläggning av skräp fortsätter
Städningen ger en trevligare närmiljö och också värdefulla pengar i föreningsersättning till de medverkande föreningarna och lagen. Helgens insats kommer också att ge en klarare bild av skräpsituationen i Nacka. Under fjolåret plockades 254 säckar med skräp och skräpfördelningen såg ut enligt nedan.

Grafen visar skräpfördelning i procent under Städa Nacka, 10-11 oktober 2020.

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och föreningen får en ersättning för utfört arbete.