Miljöinsats gav välbehövligt tillskott till ungdomsidrotten i Angered och Bergsjön

Det var en välbehövlig insats som 250 idrottsungdomar och ledare i 16 lag gjorde när de plockade skräp tillsammans med Estrella och Städa Sverige lördagen 9 maj. Totalt fyllde de drygt 200 gula säckar med skräp från grön- och fritidsområden. Det motsvarar drygt 3 ton. Som alltid var det mycket skräp i plast, såsom förpackningar, flaskor och fimpar, men tyvärr också bilbatterier, en högtryckstvätt, utbrända moppar, däck och diverse större dumpat material som inte gick ned i några säckar.

- Alla deltagande lagen gjorde en gedigen miljöinsats och med hjälp av Park- och Naturförvaltningen på Göteborg Stad kunde vi nu få bort detta dåliga skräp från vår natur, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige.

Snabbt fulltecknat
Det var stor bredd på idrotter bland medverkande lag, alla från nordöstra Göteborg.
- I år fick vi snabbt fyllt upp kvoten deltagande lag vilket visar att det finns en stark vilja hos föreningslivet att kunna bidra i samhällsnyttiga aktiviteter och låta ungdomarna själva delta och göra skillnad och reflektera över nedskräpningen, säger Mårten Heslyk.

Tuff ekonomisk tid
Utöver att deltagarna fick nya miljö- och hållbarhetskunskaper, har de också fått en ersättning till sin lagkassa att använda för att förverkliga sina drömmar. Varje lag har fått 5000 kronor för sin insats.
- Mycket färre barn tränar nu under coronakrisen, vilket inte beror på att de är sjuka utan det är föräldrar som är rädda för smitta. Rent ekonomiskt kommer det att påverka oss väldigt negativt då en stor del av vår budget är aktivitetsersättningen. Föreningsersättningen från Klubbar för klimatet kommer troligtvis gå till träningsmaterial. Vi tycker dessutom att det är viktigt att alla bidrar till en bra miljö och städningen var ett bra sätt att lära barn och ungdomar att inte skräpa ned i naturen, säger Silvia Persson, sekreterare i Angereds Atletiska Förening.

Ställer upp tillsammans
Även anställda från Estrella deltog tillsammans med föreningarna under dagens städning i Klubbar för klimatet.
- Stora delar av föreningslivet står inför utmaningar och därför är det extra viktigt att vi samarbetar och ställer upp. Det gäller föreningarna, ungdomarna och inte minst vi som företag, säger Carina Hansson, VD på Estrella.

KONTAKT
Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige, 070-8 19 20 64, marten.heslyk@stadasverige.se
Josefin Hugosson, Trade och CSR Marketing Manager Estrella, 031-332 33 11, josefin.hugosson@estrella.se

Fakta om ”Klubbar för Klimatet”
”Klubbar för Klimatet” är ett miljösamarbete mellan Städa Sverige och Estrella. Syftet är att involvera lokala idrottsföreningar I Angered i miljöaktiviteter, detta för att uppmärksamma och informera om den nedskräpning som sker i vår natur och i vårt närområde. Lördagen den 9 maj 2020 plockade föreningarna skräp på utvalda sträckor i sitt närområde. Alla föreningar som deltar får för sin insats en ekonomisk ersättning som de kan använda till att förverkliga sina drömmar.

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och ersättning för utfört arbete.