Nils van der Poel - världsmästare, OS-hopp och miljöstädare

Nils van der Poel - en städande världsmästare

Ingen i världen har åkt skridsko snabbare på 10 000 meter än dubble världsmästaren Nils van der Poel. Men inte bara är han världsmästare, världsrekordinnehavare och ett OS-hopp. Nils är också en av alla de idrottsungdomar som genom åren har städat Sverige. Nu axlar han rollen som Städa Sveriges nye ambassadör.

Skridskoåkaren Nils van der Poel gjorde stor succé i vintras när han slog världsrekord på 10 000 meter och vann två guld på skridsko-VM. Vägen dit har varit krokig, men som för de allra flesta idrottsungdomar startade allt i en av Sveriges alla idrottsföreningar. Och inte bara åkte han skridsko med föreningen hemma i Trollhättan, han deltog också i vägstädningsuppdrag för att få in pengar till föreningen.
- Det jag framför allt minns av det var att jag aldrig någonsin mer slängde något i naturen. Det tror jag är en stor grej med städningen, att få unga människor att värna om det gemensamma, säger Nils van der Poel.

Skräp i naturen upprör
Städa Sverige är idrottens miljöorganisation som jobbar för ett skräpfritt Sverige städat av inspirerade idrottsungdomar.
- Dels tycker jag att Städa Sverige har en väldigt bra verksamhet. Jag är själv ute mycket i naturen och i fjällvärlden och jag tycker att det är beklagligt när det inte är städat. Dels har jag själv varit ute och städat vägar i min ungdom så jag känner en personlig koppling till det. Jag känner att det är en väldigt bra grej för ungdomar att få in pengar till sin idrottsförening, säger han.

Inspiration och förebild
Genom Städa Sverige ges föreningar och lag uppdrag att plocka skräp i sin närmiljö. För sin insats får de en ekonomisk ersättning. Hittills under 2021 har det renderat i över 6 miljoner kronor till idrotten. Pengarna används till allt från roliga läger, cuper och utrustning till att ge alla möjlighet att vara med.
- Nils är ett bevis på att idrottsungdomar kan nå sina drömmar och vår verksamhet möjliggör årligen många tusentals drömmar. Därför är vi glada över att Nils nu ansluter sig till Städa Sverige och kan bidra till att lyfta dessa idrottsungdomars insatser och önskningar, något som möjliggörs av alla våra partners som finansierar vår verksamhet, säger Mats Wesslén, VD på Städa Sverige.

Se Nils själv berätta om varför han väljer att vara med i Städa Sverige på vår hemsida.

Mats Wesslén, VD Städa Sverige, 070-588 49 88, mats.wesslen@stadasverige.se

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och föreningen får en ersättning för utfört arbete.