Nu kommer -Städa för framtiden- till Västerås

Nu kommer -Städa för framtiden- till Västerås

Nu till kommande helg är det Västerås tur att få besök av vårt projekt #städaförframtiden. Projektet startades förra året tillsammans med bostadsutvecklaren OBOS och kommer besöka flera städer under året. Tio olika lag/föreningar kommer under lördag och söndag städa i grönområden och bostadsområden i centrala, västra och östra Västerås.

Samarbetet kommer engagera idrottsföreningar, hemmahörande i områden där OBOS bygger bostäder. OBOS vill genom initiativet stötta föreningslivet, livet mellan husen och samtidigt bidra positivt i nedskräpningsfrågan.

Drygt 1 200 idrottsungdomar och ledare från 60 olika lag kommer att delta i #städaförframtiden under projektets gång 2021 och 2022.

Fler får möjlighet att delta

För Städa Sverige är samarbetet med OBOS viktigt och värdefullt av flera orsaker
– Genom initiativet med OBOS kan vi nå och stötta nya ungdomsföreningar i orter där vi inte varit tidigare eller där vi har lång kö på väntande föreningar. #städaförframtiden bidrar till att skapa ett miljöengagemang på både kort och lång sikt, fortsätter Mårten Heslyk.

Vara med och bidra

På OBOS ser man samarbetet med Städa Sverige som ett sätt att göra trippel nytta.
– Det känns fantastiskt att starta upp projektet #städaförframtiden. Vi får möjlighet att vara med och bidra till en mer hållbar och renare miljö på orter där vi bygger bostäder, samtidigt som de lokala idrottsföreningarna får ett stöd. Ungdomarna får dessutom en ökad medvetenhet kring miljöfrågor, som är viktiga för framtiden, säger Christian Alehagen, chef Varumärke & Samhällsansvar på OBOS.

Städning i bostads- och grönområden

Vid #städaförframtiden städas det både i bostadsområden och i grönområden. Lista på deltagande föreningar i Västerås hittas här Städande föreningar Västerås.pdf.

Under 2021 fyllde 20 894 idrottsungdomar över 25 000 gula säckar med skräp från svensk natur genom Städa Sverige. Ännu fler idrottsungdomar kommer att engageras under 2022, något som bland annat det nya samarbetet med OBOS bidrar till.

För ytterligare information, kontakta:
Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige, 070-819 20 64
Christian Alehagen, chef Varumärke & Samhällsansvar OBOS, 010-434 18 08