14 halländska föreningar gör en insats för miljön. Foto Erik Simander

Nytt initiativ minskar skräpet i alla halländska kommuner

Där det finns människor finns det skräp i naturen att hitta, halländska kommuner inget undantag. Men nu ska det bli lite mindre skräp i alla sex kommuner. Detta när lokala idrottsungdomar ger sig ut på skräpplockaruppdrag, tack vare ett nytt initiativ från Länsförsäkringar Halland och Städa Sverige.

I helgen kommer drygt 200 idrottsungdomar i 14 föreningar i Halland att göra en gemensam ny insats mot nedskräpningen i samhället. 2–3 föreningar i varje kommun har fått uppdrag att plocka skräp i vattennära områden i sin närmiljö. Städa Halland sammanfaller med International Ocean Clean Up Day – en dag när miljoner deltagare världen runt plockar just vattennära skräp. Skräp i sjöar och hav är ett stort miljöproblem och varningsklockorna har i flera år ringt kring främst de stora plastmängderna som varje år drabbar alla världens vatten.

Nytt gemensamt initiativ med stort deltagarintresse

Städa Halland är ett nytt gemensamt initiativ som Länsförsäkringar Halland och idrottens miljöorganisation Städa Sverige startar upp i år och för vidare kommande år.

- För oss på Länsförsäkringar Halland är samarbetet med Städa Sverige ett utmärkt sätt att stötta det halländska föreningslivet. Att föreningarna kan göra nytta för miljön och samtidigt tjäna pengar till föreningskassan känns som ett vinnande koncept, säger Sofie Johansson, Hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Halland.

Många föreningar och lag i länet vill vara med och städa. Dels för att göra en insats för miljön men också för göra en annorlunda aktivitet utanför själva idrottandet som knyter samman laget. Förutom att bli lokala miljöhjältar och utbildas i hållbarhet, får deltagarna en konkret upplevelse av nedskräpningens effekter som de kan bära med sig framöver och sprida vidare.

Uppskattning från deltagande kommuner

Städningen äger rum nu på lördag förmiddag den 18 september i vattennära områden

- Vi märker också att initiativet uppskattas hos alla Hallands kommuner. Och vi är bara glada över att vi och Länsförsäkringar Halland kan hjälpa kommunerna på traven med renhållningen, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige.

Lag från följande föreningar deltar: Falkenbergs IBK F06-09, Böljan F07, Falkenbergs Konståkningsklubb, Halland IF Leikin P06-09. BK Astrio F06, Fyllinge Innebandyklubb F09-11, Hylte Ryttarförening, Kungsbacka Konståkningsklubb Team Together. Lerkils IF P09, Kungsbacka Simsällskap Sum-Sum Mixat, SK Stimmet Laholm, DFK Hasko. HK Varberg P13, Lilla Träslöv FF F07.

Städa Sverige Mårten Heslyk, projektledare.  Tel. 0708-19 20 64

Länsförsäkringar Halland Sofie Johansson, Hållbarhetsansvarig. Tel. 035-15 26 85

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och föreningen får en ersättning för utfört arbete.