Nu kommer OBOS och Städa Sverige att engagara ungdomar i bland annat Kalmar i städning av deras närmiljö.

OBOS och Städa Sverige städar vidare i landet

Helgen den 13–14 maj kommer Kalmar och Österåker få besök av projektet Städa för framtiden för att stötta föreningslivet och samtidigt göra en insats för miljön. Projektet engagerade föreningar i Habo, Västerås och Växjö under fjolåret och nu är det nya föreningar i nya städer som kommer att få städa i grönområden och bostadsområden i sitt närområde.

Initiativet Städa för framtiden drivs av OBOS och Städa Sverige och engagerar idrottsföreningar hemmahörande i områden där OBOS bygger bostäder. Målet med initiativet är att stötta föreningslivet, livet mellan husen och samtidigt bidra långsiktigt till en skräpfri miljö. I Kalmar kommer nio föreningar och lag att delta. Det är den största enskilda insatsen som Städa Sverige någonsin gjort i Kalmar. Likaså i Åkersberga, där tio lag är med.
– Genom initiativet med OBOS kan vi nå och stötta nya ungdomsföreningar i orter där vi inte städat så mycket tidigare eller där vi har lång kö på väntande föreningar. Det är extra värdefullt. Städa för framtiden bidrar till att skapa ett miljöengagemang på både kort och lång sikt, säger Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige.

Vara med och bidra

Städa för framtiden startade år 2021. Under årets initiativ kommer drygt 700 idrottsungdomar och ledare från 36 olika lag i fyra olika orter att delta totalt i projektet. På OBOS ser man samarbetet med Städa Sverige som ett sätt att göra trippel nytta.
– Det känns fantastiskt att driva projektet Städa för framtiden. Vi får vara med och bidra till en mer hållbar och renare miljö på orter där vi bygger bostäder, samtidigt som de lokala idrottsföreningarna får ett stöd. Ungdomarna får dessutom en ökad medvetenhet kring miljöfrågor, som är viktiga för framtiden, säger Christian Alehagen, chef Varumärke & Samhällsansvar på OBOS.

Nytt träningsmaterial genom att städa Sverige

Ett av lagen som deltog i fjolårets aktivitet i Habo var Wettern Taekwondo.
- Alla var väldigt positiva till att få göra något så nyttigt för samhället och miljön. Samtidigt som vi tjänade en bra slant till föreningens kassa. Pengar som kommer att användas direkt till nytt träningsmaterial, säger Jonas som var ledare under dagen.

Städning i bostads- och grönområden

Städinsatserna i projekten tar plats i bostadsområden och i grönområden där OBOS bygger bostäder. På lördag klockan 10 drar städningen i gång i både Kalmar och Österåker. Projektet löper sedan vidare under 2023 och kommer då att engagera föreningar i Göteborg och Lund för att bli lokala miljöhjältar.

Här kan du se vilka lag som deltar i Kalmar och Österåker: Deltagande föreningar i Städa för framtiden 13 maj 2023

Kontakt:
Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige, 070-819 20 64