I helgen städar ungdomar i Malmö. Arkivfoto: Erik Simander

Rosengård fastigheter och Städa Sverige gör basketungdomar till lokala miljöhjältar

På söndag kommer en insats göras för ett rent Rosengård. Basketungdomar från området blir lokala miljöhjältar när de ska städa bort skräp och därigenom öka trivseln i området. Insatsen är starten på ett långsiktigt samarbete mellan idrottens miljöorganisation Städa Sverige och Rosengård fastigheter.

I helgen går starten för ett nytt initiativ i Rosengård där idrottsungdomar engageras i att plocka skräp. Detta tack vare ett nytt samarbete mellan Städa Sverige och Rosengård fastigheter. Städningen sker på bostadsgårdar i området och det är inom ramen för fastighetsbolagets initiativ Ett rent Rosengård. Två lag från Malbas BBK kommer att medverka i denna premiär.

Städning föder stolthet
Städa Sveriges idé är enkel och konkret: Idrottslag får städa ett område i sin närmiljö. För detta får de en ersättning att använda till sina drömmar. Deltagarna utbildas samtidigt i miljö och hållbarhet, både teoretiskt och praktiskt.
- Av att själv vara med och plocka skräp i sina egna kvarter lär man sig att inte slänga skräp i naturen. Det sänder också en signal till andra i området om att närmiljön är värdefull, och ungdomarna som deltar kommer att känna sig så nöjda när de ser hur fint det blir. De blir riktiga miljöhjältar, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige.

För miljön och invånarnas trivsel

Förutom idrottsungdomar kommer även representanter från Rosengård fastigheter att själva delta i städningen. Även hyresgäster/boende kommer att bjudas in att delta.
- Vårt långsiktiga samarbete med Städa Sverige är en av flera insatser som vi har på gång under namnet Ett rent Rosengård, där vår förhoppning är att uppnå ett resultat som kommer att gynna både miljön men även öka trivseln på gårdarna. Vi vill att människor som besöker och bor på Rosengård ska känna en stolthet över området, säger Iman Ahmad, bosocial samordnare på Rosengård fastigheter.

Malmöspecifikt projekt
Ett antal idrottsföreningar i Malmö kommun har plockat skräp inom ramen för Städa Sveriges nationella projekt förut. Detta Malmöspecifika projekt gläder dock Städa Sverige.
- Många lag i Malmö önskar städuppdrag för att få göra gott för miljön genom en rolig aktivitet och samtidigt tjäna en viktig peng till lagkassan. Att tillsammans med Rosengård fastigheter nu kunna etablera ett långsiktigt lokalt projekt i stan är mycket välkommet för de lokala föreningarna, säger Mårten Heslyk.

Städningen tar plats på söndag den 11 oktober mellan klockan 13 och 16, och sker i områdena Örtagården och Törnrosen. Lagen som deltar är Malbas BBK F07 Vit samt P06.

KONTAKT

Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige, 070-819 20 64, marten.heslyk@stadasverige.se
Iman Ahmad, bosocial samordnare Rosengård fastigheter, 040-685 43 61, iman.ahmad@rosengardfastighet.se

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och föreningen får en ersättning för utfört arbete.