Idrottsungdomar städar i Sörmland.

Ryttare, bandyspelare och andra unga idrottare städar sitt Sörmland

I helgen plockar sörmländska idrottsföreningar skräp i sin närmiljö igen! För fjärde året i rad kommer Katrineholms kommun att städas av lokala idrottsungdomar. Detta är möjligt tack vare Städa Sveriges samarbete med Katrineholm kommun och Amazon Web Services. Också i Eskilstuna kommun väntar städning för en miljö utan skräp.

160 idrottsungdomar och ledare kommer på förmiddagen söndagen den 28 maj att städa i Katrineholm och Eskilstuna. Städa Sveriges Sörmlands-städning genomförs genom ett samarbete mellan näringsliv, kommun och Städa Sverige. Tillsammans vill man skapa möjligheter för idrottsungdomar att tillsammans med sina lagkamrater tjäna pengar till lagkassan genom att göra en miljöinsats i sitt närområde.
– Det var en bra insats att göra för närmiljön, där deltagarna på ett enkelt sätt kan vara med att bidra till föreningens ekonomi, sa parainnebandylaget Katrineholms HIF efter sitt utförda uppdrag i fjol.

Gemensam städning med ett företag på orten

Lagen städar i sex områden i Katrineholm och i två områden i Eskilstuna. Ett lag i vardera staden får sällskap av anställda på Amazon Web Services som passar på att genomföra en Business CleanUp, och själva plockar skräp i sin omgivning, på orter där de har sina kontor.

Flera representerade idrotter

Städa Sverige är idrottens miljöorganisation och står årligen bakom över 1 000 städuppdrag utförda av ungdomsidrottsföreningar, – lag och – trupper runtom i Sverige. Den här gången deltar såväl ryttare som bandyspelare, fotbollslirare, innebandyspelare och handbollsungdomar.
– Vi är glada över att tillsammans med dessa ungdomar återigen kunna göra en insats för miljön i Katrineholm och Eskilstuna. De gör verkligen skillnad, säger Åsa Berg, projektledare Städa Sverige.

Se lista på medverkande föreningar och deras städområden på vår hemsida.