Idrottsungdomar städar Sörmland

Samhällsengagemang i Sörmland bland idrottsungdomar!

För femte året i rad tar ungdomar från idrottslag i Katrineholm och Eskilstuna initiativet att göra skillnad för miljön genom att delta i projektet Städa Sörmland. I ett samarbete som förenar näringsliv, kommun och Städa Sverige, tar projektet sikte på att stärka både samhällsengagemang och lagkassor genom miljövänliga insatser.

Städa Sörmland genomförs den 25 maj och omfattar sex områden i Katrineholm och två i Eskilstuna. I år deltar 160 idrottsungdomar och deras ledare i projektet, där de tillsammans inte bara bidrar till sina egna lagkassor utan också gör en direkt miljöinsats i sina närområden.

– Vi ser fram emot den kommande städdagen. Det ger oss ett perfekt tillfälle att diskutera miljöansvar med våra unga idrottare samtidigt som vi får chansen att samla in pengar till laget, säger en ledare från Katrineholms Bandy.

Genom idrottsungdomarnas engagemang visar de att sport inte bara handlar om tävling – det handlar också om att bygga starkare samhällen. Att jobba tillsammans över gränserna, stärka gemenskapen och göra något bra för miljön samtidigt som man har kul, det är vad den här dagen handlar om. Varje år tar dessa unga idrottare stora kliv mot en mer inkluderande och hållbar framtid, där alla får chansen att vara med och göra skillnad.

Som partner till projektet står Amazon Web Services samt Katrineholm kommun. Under städdagen får idrottsungdomarna sällskap av medarbetare från Amazon Web Services som genomför en “business clean up” i städerna där företaget har sina kontor.

– Vi är jätteglada för samarbetet med Städa Sverige som hjälper oss i kampen mot skräpet. Genom att samarbeta med idrottsföreningar kring skräpplockning engagerar vi våra ungdomar som ibland kan vara svåra att nå. När det dessutom ger lite klirr i lagkassan så blir det vinst både för laget och för naturen som blir skräpfri, säger Linda Aldebert, miljöstrateg och kommunekolog på Katrineholms kommun.

Städa Sverige är idrottens miljöorganisation, med ideella idrottsförbund som medlemmar. Städa Sverige har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och en ersättning för utfört arbete. Verksamheten finansieras genom stöd av näringsliv, kommuner och andra organisationer.

Åsa Berg

Projektledare Städa Stad & Kommun 073-033 49 28