45 idrottsföreningar är redo att städa sin närmiljö. Här Trosa Ridsällskap som deltog i Klara, färdiga, städa! i våras.

Skräp i nya stora lass plockas av idrottsföreningar och ICA

Nu i helgen, den 4-5 september, gör 45 idrottsföreningar- och lag med sina samarbets-ICA-handlare gemensam insats mot skräpet som hittas i allas vår närmiljö. Naturen blir en vinnare när plastförpackningar, fimpar, papper, glas och annat skräp ska plockas. Det sker inom ramen för miljöprojektet Klara, färdiga, städa! som Städa Sverige och ICA Stiftelsen står bakom.

Över tusen deltagare i 38 kommuner
Ungefär 20 deltagare i varje förening eller lag kommer att samlas för skräpplockning i dryga 3 timmar i varsitt förbestämt område i helgen. Totalt engageras över 1 000 idrottsungdomar och ledare i städningen, som tar plats på orter i 38 kommuner. Nordligaste städningen står Överkalix IF ishockeysektion för. Sedan städas det utspritt över landet hela vägen ner till sydligaste Trelleborg, där Trelleborgs gymnastic & dance lila och blå grupper gör sin insats.

25 säckar i snitt
Det här är årets andra stora omgång av Klara, färdiga, städa!
- I vårens städning deltog över 40 föreningar som i snitt fyllde 25 stora gula säckar med skräp vardera, uppskattningsvis nästan 250 kg. Det säger något om hur mycket skräp som gömmer sig i vår miljö, som den vanliga renhållningens resurser tyvärr inte räcker till. De medverkande i vårt projekt gör verkligen både en miljö- och en samhällsinsats. Nu ska det bli intressant att se om 25 säckar i snitt står sig eller om det blir än mer skräp nu, säger Josefin Warg, projektledare på Städa Sverige.

Miljöinsats som berikar ungdomarna
Idrottsungdomarna tar del av en miljöutbildning innan sin insats. När de sedan städar lär de sig också handgripligen värdet i att inte skräpa ner. För sin insats får de deltagande föreningarna och lagen också minst 5 000 kronor vardera att använda till sina drömmar.

För ICA är projektet ytterligare ett sätt att bidra till en positiv samhällsförändring.
– Svenska ICA-handlare har ett stort engagemang för både miljön och den lokala idrotten. Genom Klara, färdiga, städa! tar handlarna ett lokalt miljöansvar samtidigt som deras samarbetsföreningar involveras. Det är väldigt fint att se, säger Peter Hägg, tillförordnad generalsekreterare ICA Stiftelsen.

Extra mycket städning på sina håll
De flesta handlare medverkar med ett föreningsuppdrag vardera, men i Tyresö och Nynäshamn kommer fyra respektive tre föreningar att städa tack vare ICA Kvantum Tyresö och ICA Maxi Nynäshamn. Ännu fler lokala Klara, färdiga, städa!-insatser väntar nästa helg då större kommunstädningar görs i samarbete med ICA-handlare i Nacka, Örebro och Solna.

Välkommen till miljöinsatsen
Se i fil på denna sida vem som städar var och när. Media hälsas varmt välkomna att närvara vid städningen på de olika orterna. Städtillfällena pågår drygt 3 h och här finns möjlighet att prata med deltagare ungdomar samt deras ledare, och att ta bilder.

Josefin Warg, projektledare Städa Sverige, 08-683 30 04
Peter Hägg, tillförordnad generalsekreterare ICA Stiftelsen, 073-765 13 35