Idrottsungdomar i Svenska Städlandslaget under 2022. Nu ska idrottsungdomar plocka skräp på Bauhausgalan.

Städa Sverige gör rent hus på Bauhausgalan

På söndag slår Bauhausgalan upp portarna för världsstjärnor på tävlingsarenan och för friidrottsintresserade i publiken. Men också för idrottsungdomar med ett viktigt uppdrag – att hålla stadionområdet fritt från skräp och se till att skräp sorteras rätt.

Städa Sverige deltar med två idrottslag på Bauhausgalan den 2 juli på Stockholm Stadion. Uppdraget som idrottsungdomarna har fått är att se till att området hålls fritt från skräp under galan och att hjälpa besökarna att sortera sitt skräp på rätt ställe.

En hållbar målsättning

Det här är andra året i rad som Städa Sverige är en del Bauhausgalan, ett evenemang som lockar besökare till Stockholm varje sommar och som är en av många Diamond League-tävlingar. Målsättningen för Bauhausgalans arrangörer är att säkerställa att arrangemanget i så liten utsträckning som möjligt lämnar avtryck på miljön. Ett annat mål är att galan ska vara hållbar i såväl sociala som ekonomiska aspekter.
– Bauhausgalan vill vara en förebild för andra arrangörer i Stockholm, Sverige och i övriga friidrottsvärlden. Det passar oss på Städa Sverige alldeles utmärkt då vår vision är ”ett skräpfritt Sverige, städat av inspirerade idrottsungdomar på väg mot uppfyllda drömmar”. Efter 35 år som idrottens miljöorganisation vet vi att det är tillsammans som vi kan göra skillnad, och därför känns det så rätt att vara en del av detta arrangemang, säger Åsa Berg, projektledare på Städa Sverige.

Idrottsungdomar som inspirerar

Deltagande idrottsungdomar tjänar pengar till lagkassan när de utför det viktiga arbetet att plocka skräp under galan. Men uppdraget gör också idrottsungdomarna till goda förebilder och inspiratörer, för att få besökarna att sortera sitt skräp rätt.
– Städa Sverige gör en stor insats för oss med att arbeta mot ett mer hållbart evenemang. Sopsortering är ett av de prioriterade målen i vårt hållbarhetsarbete. Det är viktigt att vi visar och utbildar våra besökare och stimulerar dem till att själva sortera sina sopor, säger Jan Kowalski, tävlingschef på Bauhausgalan.

Städa Sverige-aktivitet på plats

I samband med familjefestivalen inne på stadionområdet före galan kommer det också att finnas möjlighet att göra Städa Sveriges skräpquiz och en sortera skräpet rätt-aktivitet. Allt för att sprida kunskap om hur vi ska ta hand om vårt skräp på bästa sätt. För nu och för framtiden.

Svenska städlandslaget – en del av ett större samarbete

Städa Sveriges medverkan på Bauhausgalan är en del av ett större samarbete med Bauhaus. Den 2 september städar närmare 2 000 idrottsungdomar sin närmiljö på de orter där Bauhaus har varuhus. Det gemensamma projektet går under namnet Svenska Städlandslaget – landslaget där alla kan vara med.

Vi ses på Bauhausgalan den 2 juli.

Åsa Berg, projektledare Städa Sverige, 073-033 49 28