Lars Erik Göstas, vinnare av 2016 års Ledarstipendium flankeras av Björn Ferry (t.v),  ambassadör Städa Sverige och Bengt Jönsson, Ordförande Städa Sverige.
Lars Erik Göstas, vinnare av 2016 års Ledarstipendium flankeras av Björn Ferry (t.v), ambassadör Städa Sverige och Bengt Jönsson, Ordförande Städa Sverige.

​Städa Sveriges Ledarstipendium

Städa Sveriges Ledarstipendium 2016

till Lars Erik Göstas DK Masen.

Städa Sverige, idrottens miljöorganisation delar årligen ut ett Ledarstipendium till en idrottsledare som gör stora gärningar i det tysta. Städa Sveriges Ledarstipendium fångar personer som ”gör sig själva ett nummer större än vad de är”; de deltar aktivt i operativa miljöprojekt som syftar till att etablera lokala hållbarhetsfrågor hos ungdomar. Ett exempel är städning av svenska älvar.

En enig styrelse i Städa Sverige har beslutat att 2016 års stipendium tilldelas Lars Erik Göstas, DK Masen.

Motiveringen lyder: "Lars Erik har haft ett långt idrottsengagemang och verkat både aktivt inom ett antal idrotter men även stöttat som tränare och ledare. I ett flertal år har Lars Erik engagerat sig i Städa Sverige genom Dykarklubben Masen där de dykt efter skräp i Dalälven. Med sitt kunnande har han skapat förutsättningar för Städa Sverige att göra våra vattenstädningar möjliga för att skapa en bättre vattenmiljö”.

- Med Lars-Erik har vi kunnat utveckla Fortums Älvstädning och längs Dalälven, där han deltog med sin dykförening plockade vi 15 ton skräp, en avgörande insats i miljöfrågan. Lars-Erik också en lång gärning som traditionell ledare inom flera idrotter och föreningar. Han är en förebild, säger Mats Wesslén, VD Städa Sverige.

Städa Sveriges Ledarstipendium är på 10 000 kr som skall användas till att ytterligare utveckla ledargärningar inom idrotten.Styrelsen passar också på att särskilt uppmärksamma de tre övriga kandidaterna som var nominerade: Ulf Brahm, Tanums IF, Kickan Brandström, KFUM Kometerna och Håkan Jönzon, Söderhamns simsällskap.

För kommentarer kontakta:

Mats Wesslén, VD Städa Sverige 070-588 49 88

Lars Erik Göstas, DK Masen 072-310 19 62

Städa Sverige är en av idrottsrörelsen helägd ideell organisation där ungdomar jobbar för miljön och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I snart 30 år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar med ca 1 300 ton upplockat skräp per år.