Ann Ernstedt, Sala, Simsällskap, vinnare av 2021 års ledarstipendium. Foto: Emmy Andersson/Städa Sverige.

Städa Sveriges ledarstipendium 2021

En överraskad och lite tagen Ann Enstedt, Sala Simsällskap fick i veckan ta emot Städa Sveriges ledarstipendium för sina insatser under 2021.

- Förutom att Ann organiserar ett viktigt och uppskattat städprojekt med lokala idrottsungdomar verkar hon brett i ungdomsidrotten i kommunen, motiverar Mats Wesslén, Vd på Städa Sverige.

Ann är en av många ideella ledare i idrottssverige. Drygt 1 200 medverkar i städprojekt som Städa Sverige organiserar. Ann är drivande i detta för Sala Simsällskaps räkning. Det anmärkningsvärda är att hennes egna barn har lämnat simningen för ridsport, men Ann fortsätter som ledare i Simsällskapet:

-Vi har en väldigt trevlig, fin förening och då är det kul att engagera sig, berättar en glad pristagare och fortsätter:

-Ungdomarna som är med i den här typen av insatser lär sig viktiga saker, de får se hur mycket som ligger i naturen, hur mycket gammalt skräp som finns. Plast inte minst och det är viktigt att lära sig, avslutar Ann.

Städa Sverige uppmärksammade Ann och Sala Simsällskap en naturstädning som genomfördes bland annat med finansiering av ICA:

Daniel Östman, ICA Kvantum Sala:

- Det här är ett bra koncept. Vi stöttar många idrottsföreningar lokalt här i Sala och vi kan stötta dem lokalt och få snyggt i närområdet.

Motiveringen till Ann lyder enligt följande:
”Städa Sveriges ledarstipendium går i år till en ledare som både visar stort intresse för idrott, för föreningslivet med dubbla föreningsengagemang och är drivande i Sala Simsällskaps medverkan i Städa Sveriges kamp mot skräpet!

Trots att de egna barnen lämnat simningen för ridning finns Ann kvar i simsällskapets verksamhet i flera roller, inte minst ledstjärnan och organisatören i städningar. Ann är ett föredöme som idrottsledare och väl förtjänt av detta ledarstipendium”.