Årets Städa Kust startade i helgen. Foto: Petter Trens.

Stora behov hos både miljö och ungdomsföreningar vid årets Städa Kustpremiär

I helgen gick startskottet för Städa Sveriges Städa Kust-projekt med städning från Strömstad till Höganäs. Städningen genomförs för elfte året i ordningen och prognosen i år lutar åt att 2 000 gula säckar med skräp kommer att plockas i den förstasekvensen av de totalt 89 deltagande idrottslagen- och föreningar. Plast i olika former dominerade bland skräpet, men också en cykeldator och en soffa fanns med bland ”fynden” denna första städhelg.

Behovet av kuststädning är fortsatt väldigt stort och viljan från föreningslivet att delta är ännu större.

- Vi har fått mycket positiv feedback från föreningsledare om vikten av att kunna samlas kring någon utomhusaktivitet som detta eftersom många cuper, matcher, inomhusaktiviteter blivit inställda. Stenungsunds Handbollsklubb P07, som jag själv besökte i lördags, skulle ha varit på en handbollscup i Danmark i påsk men som nu tyvärr blivit inställd. Därför såg de extra positivt på utomhusaktiviteter som denna. Föreningsledarna har också varit noga med att följa de direktiv vi skickat ut gällande att hålla sig i små grupper och att inte samlas i större gemensamma samlingar, säger Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige.

Städningen utav kusten fortsätter efter den här omgången med städning längs östkusten och avslutas under september i samband med Strandens Dag. Städa Sverige söker nu fler partners som vill vara med och stötta så att fler föreningar som står på kö får chansen att vara med.

- I den situation Sverige idag befinner sig på grund av utbrottet av Covid-19 ser vi att det är viktigare än någonsin att föreningarna får ett tillskott till klubbkassan, samtidigt som vi skapar ett gemensamt engagemang för en bättre närmiljö och ett hållbart Sverige, säger Mats Wesslén, VD på Städa Sverige.

Premiärhelgen möjliggjordes tack vare kommuner längs kusten, Västkuststiftelsen, Pantamera, Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän samt Hogia.

Städa Sverige Ekonomisk Förening är en del av den svenska idrottsrörelsen. Medlemmarna i föreningen är uteslutande ideella idrottsförbund. Ungdomar jobbar för miljön genom att städa sin närmiljö och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I 30 år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar med ca 1 000 ton upplockat skräp per år.