Nu är det dags igen för föreningar att städa Haninge Kommun.

Storstädning igen För ett hållbart Haninge!

2020 är året då inget blev riktigt som planerat, det är något som idrottsungdomar runt om i Sverige blivit väl medvetna om. Den rådande pandemin har resulterat i mängder av inställda träningar, tävlingar och matcher, resor och träningsläger. Många drömmar och mål har fått läggas på is. Därför är det extra roligt att vi på Städa Sverige genom samarbete med ICA Maxi Haninge och Haninge Kommun kan erbjuda 1 150 idrottsungdomar och deras ledare skräpplockaruppdrag. Tillsammans kommer 45 lag från 18 lokala föreningar att städa en av Stockholms största kommuner i miljöprojektet ”För ett hållbart Haninge”.

Nedskräpning är ett stort problem som skadar djur och natur, och skapar otrygghet för invånarna. Men i Haninge kommun kommer nu, för andra året i rad, en stor insats att göras mot det liggande skräpet. På måndag eftermiddag, den 24 augusti, kommer nämligen 1150 ungdomar och ledare från lokala idrotts- och scoutföreningar att bege sig ut och plocka skräp. Förutom att bli lokala miljöhjältar och utbildas i hållbarhet, får deltagarna också en värdefull slant till respektive lagkassa.

Märkbar skillnad görs
Städningen är en del i miljöprojektet För ett hållbart Haninge, som hade premiär i fjol och nu gör comeback. Det är idrottens miljöorganisation Städa Sverige och ICA Maxi Haninge som står bakom, och som genomförs med stort stöd från Haninge kommun.

– När 1 150 personer plockar skräp samtidigt så märks det i närmiljön. Dessutom ger det effekt på lång sikt eftersom deltagarna lär sig att inte själva skräpa ned. Vi är så glada över att ICA Maxi Haninge väljer att göra denna konkreta hållbarhetsinsats i sin kommun med oss, och samtidigt bidrar till att 18 lokala ungdomsföreningar får ett ordentligt tillskott till kassan. Vi kan även se att där skräpet plockats bort vid ett städtillfälle minskar nedskräpningen och mindre skräp behöver plockas vid nästa städtillfälle, säger Åsa Berg, projektledare på Städa Sverige.

Flera vinnare
Projektet finansieras genom att ICA Maxi Haninge har skänkt 1 kr för varje såld miljöpåse.
– Det känns toppen att vi kan stödja det lokala föreningslivet och miljön i ett och samma projekt. Det är win-win för alla. Förra året städade 1 396 ungdomar upp 7,2 ton skräp i Haninge och lagen som var med fick dela på 390 700 kronor, säger Marika Edberg, marknadschef på ICA Maxi Haninge.

Totalt är 45 lag och trupper från 18 föreningar med på måndag. De ska städa allt från centrala delar kring kommunhuset och i bostadsområden i Brandbergen, till grönområden i Vendelsö och Rudan. Det är områden som kommunen har föreslagit samt Maxis kunder önskat. Från Haninge kommuns sida är man glada över projektet och att så många lag vill vara med:

- Vi uppskattar initiativet från ICA Maxi Haninge och Städa Sveriges sida, och det är roligt att så många föreningar vill ställa upp och bidra till en mer hållbar, snyggare och tryggare kommun, säger Meeri Wasberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Haninge.

Varje förening startar med att städa sitt tilldelade område klockan 17.00 på måndag den 24 augusti. Städningen pågår fram till omkring 20.00.

Städa Sverige tar stor hänsyn till Coronaviruset varför inga större gemensamma samlingar sker, städning sker lag för lag uppdelat i mindre grupper och alla städar med handskar.

Lag från följande föreningar medverkar: Haga Haninge, IFK Haninge, Vendelsö IK, Vendelsö Gymnastikförening, Vendelsö Scoutkår, Handens Scoutkår, Haninge Anchors, Haninge Handboll, IK Malmen, Power Cheer Allstars, IF SUK, Tungelsta IF, Tungelsta Ridklubb, Västerhaninge IF, Haninge Konståkningsklubb, Skogås-Trångsund FF, Västerhaninge IBK, MHM Klätterförening.

Exempel på områden som ska städas:
Rudan, Poseidons Torg, Kulturhusparken, Torvallaområdet, Jordbro Industriområde, Jordbro gravfält, Tungelsta Park, Eskilsparken, Kvarnbäcksån, Vendelsömalmsgropen, Svartbäcken, Gårdens bad, Dalens bad, Brandbergen, Vega mfl.

Åsa Berg, projektledare Städa Sverige, 073-0334928, asa.berg@stadasverige.se
Marika Edberg, marknadschef ICA Maxi Haninge, 073-436 91 72, marika.edberg@maxi.ica.se
Maria Backe, områdeschef Kultur- och fritidsförvaltningen Haninge kommun, 070-212 65 00, maria.backe@haninge.se

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och föreningarna ersättning för utfört arbete.