Nu är svenska städlandslaget och norska ryddelandslaget redo för en ny viktig insats.

Svenska Städlandslaget bestående av uppemot 1 700 idrottande ungdomar visar var skräpet ska stå

Idrottsmästerskap har det varit gott om i sommar. Nu inleds hösten med att ytterligare ett blågult landslag får göra sitt. Idrottens miljöorganisation Städa Sverige och Bauhaus står bakom Städlandslaget – landslaget som samlar nära 1 700 ungdomar från idrottsföreningar och lag på 24 svenska orter. Ungdomarna gör en gemensam kraftansamling mot skräpet i sin närmiljö. Som tack får de en ersättning att bygga sitt idrottande och sina drömmar vidare på.

Nu på lördag den 2 september ger sig det svenska städlandslaget ut för att fullgöra sitt uppdrag – att städa bort skräp från sin närmiljö. Omkring 1 700 idrottsungdomar och ledare från 79 föreningar, trupper och lag ingår i landslaget. Städningen sker på 24 orter runt om i landet.
Oavsett sport, ålder, bakgrund och var du bor finns drömmar hos idrottsungdomar. Drömmar om att allt från att bli världsmästare till att få åka på cup till att bara få vara en del av en grupp och hänga med kompisar. Därför känns det fint att kunna engagera alla dessa klubbar och lag på så många orter. Dels för att kunna bidra till allas finansiering, dels för att sprida miljöinsatserna över Sverige samt att det är en investering i ungdomarnas ansvarstagande för den gemensamma miljön, säger Åsa Berg, projektledare på Städa Sverige.

Bygger underifrån

Uppdraget att plocka skräp har föreningarna och lagen fått från idrottens miljöorganisation Städa Sverige och Bauhaus. Genom sitt engagemang skapar Bauhaus en möjlighet för idrottsungdomar att kunna fortsätta sikta mot gemensamma mål och drömmar. Byggkedjan har sedan länge bidragit stort till svensk idrott, framför allt inom ungdomsverksamhet.
- Detta är ett samarbete som känns meningsfullt på flera sätt, från att göra en insats för vår natur till att stötta lagen ekonomiskt. Det känns extra roligt i år eftersom förra städdagen fick en sådan fin respons från deltagarna och det är många som har anmält sig igen. Det känns som ett bra betyg på att detta var ett lyckat koncept, säger Johan Saxne, marknadsdirektör på Bauhaus.

Blågult men också rödblått

Städa Sveriges och Bauhaus samarbete med Städlandslaget startade i fjol och är ett av Städa Sveriges största projekt. Det är också unikt på så sätt att det tar miljöstädningen över gränsen till Norge. Där engageras ungdomar i ett rödblått Norske Ryddelandslag, städandes i närheten av Bauhausvaruhus på fyra orter.
Genom projektet ser barn och unga att näringsliv, kommuner och idrottsföreningar kan gå från ord till handling och göra gemensamma insatser som värnar om djur, natur och miljö. Det visar på handlingskraft och det ger ungdomarna en lärdom för livet. Oavsett om du städar i blågult eller rödblått, säger Åsa Berg, projektledare på Städa Sverige.

Städning sker från klockan 9.30 på förmiddagen den 2 september. Media är välkommen att besöka insatserna och prata med ungdomar.
Se bifogad lista på deltagande föreningar och var de städar.

Åsa Berg, projektledare Städa Sverige, 073-033 49 28
Johan Saxne, marknadsdirektör BAUHAUS, 070-640 39 16