Städning med föreningar kring Igelstaverket fyller tio år. Nu startar årets miljöinsats.

Tioårsjubileum för föreningsstädning vid Igelstaverket

Städning av närområdet kring Igelstaverket är ett projekt i hållbarhetens tecken. Både för miljön som för idrottsungdomar på orten. Initiativet är ett samarbete mellan Söderenergi och Städa Sverige.

För tionde året i rad så engagerar Söderenergi ungdomar från lokala idrottsföreningar för en ordentlig vårstädning runtom Igelstaverket i Södertälje. Nu på lördag, den 17 april, är det dags igen. Städa Sverige - idrottens miljöorganisation organiserar aktiviteten och Söderenergi är finansiär.

– Vi är väldig glada att vi nu kan fira tio års samarbete med Söderenergi och lokala idrottsföreningar. Detta städprojekt har möjliggjort att vi har kunnat bygga vidare på fler företagssamarbeten, som har gjort att Städa Sverige har växt som organisation. I förlängningen har det inneburit att ännu fler föreningar har kunnat få chansen att göra en insats för en bättre miljö och samtidigt tjäna en slant till lagkassan, säger Mikael Örnliden, projektledare på Städa Sverige.

Gott betyg till ungdomarna
Att samarbetet nu pågått i tio år är ett gott betyg till den insats som idrottsungdomarna utför:
– Vi ser fram emot den första städningen för i år! Det är väldigt många ungdomar som genom åren gjort skillnad i vår närmiljö. Även om det är helg och kanske sovmorgon så är engagemanget i lagen stort, alla hugger tag i plocktänger, krattor, gula säckar och ger sig ut med städkartor runt om Igelstaverket. Det finns många sätt för oss som företag att stödja olika initiativ i vår kommun. Just detta projekt och framför allt ungdomarnas/lagens insats och engagemang får A+. Vi känner ett stort ansvar för vår närmiljö och insatserna som görs på dessa städdagar gör inte bara skillnad rent visuellt utan har betydelse utifrån fler perspektiv, berättar Jan-Erik Haglund, hållbarhetschef på Söderenergi.

Tre medverkande lag
De som kommer att utföra insatsen för miljön på lördag är ungdomar och aktiva från Nykvarns SK Fotboll, Södertälje Basketballklubb och Hölö Mörkö IF. Föreningarna får en ersättning för utfört arbete och utbildas i miljö och hållbarhet i samband med insatsen.
- Det är en toppenbra aktivitet. Samtidigt som killarna i laget själva får bidra till att tjäna in pengar får de också lära sig om återvinning och hur man sorterar olika material. Har man tur med vädret så är det ett plus att få vara ute tillsammans också, säger en ledare i ett basketlag som medverkat tidigare år.

Vårstädningen på lördag den 17 april kommer att pågå mellan 9.00 fram till cirka 12.00.

Jan-Erik Haglund
Hållbarhetschef Söderenergi AB
Mobil: 076-803 35 66 E-post: jan-erik.haglund@soderenergi.se

Mikael Örnliden
Projektledare Städa Sverige
E-post: mikael.ornliden@stadasverige.se

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och föreningen får en ersättning för utfört arbete.