Ungdomar från fyra idrottsföreningar kommer i dagarna att städa omkring ikoniska byggnader i Uppsala.

Traditionell valborgsstädning under annorlunda valborg

Ryttare, roddare, simmare och fotbollslirare kommer i dagarna att göra valborgsfint runt några av Uppsalas mest kända byggnader. Det är på uppdrag av Städa Sverige och Trädgårdsanläggare Hallbloms som idrottsungdomar städar Sverige.

Även i dessa tider fortsätter idrottsungdomar att städa Sverige och nu har turen kommit till Uppsala. Fyra föreningar som representerar fyra olika idrotter har fått uppdrag att städa i veckan. Två idag, onsdagen innan valborgsmässoafton, och två den första maj.

Städningen sker på slottets borggård, i Universitetsparken samt på grönytorna omkring Carolina Redeviva och Dekanhuset. Insatsen sker i samarbete med Trädgårdsanläggare Hallbloms som i sin tur sköter ytorna åt Statens Fastighetsverk.
– Trots att det traditionella valborgsfirandet i Uppsala är inställt så vill Trädgårdsanläggare Hallbloms säkra att det är skräpfritt och snyggt runt dessa ikoniska byggnader under denna högtid. För alla eventuella flanörer i området är det värdefullt. Och inte minst är det uppskattat av de föreningarna som får städa och tjäna en slant till sina drömmar, säger Josefin Warg, projektledare på Städa Sverige.

Städsugna föreningar
Det här är tredje året i rad som Städa Sverige och idrottsföreningar samarbetar med Trädgårdsanläggare Hallbloms i samband med Valborgsmässoafton. Det är ett uppskattat samarbete:
– I Uppsala kommun är intresset för att städa med oss oerhört stort. Dels för att föreningarna genom att städa får en ersättning. Dels för att ungdomarna tycker att det är roligt att göra en miljöinsats tillsammans med sina klubbkompisar, säger Josefin Warg, projektledare på Städa Sverige.

I tider av virus och risk för smittspridning sker ingen större samling vid städningarna utan varje förening startar och avslutar i angivet område på egen hand. Själva städningen sker i mindre grupper.

Medverkande föreningar: Uppsala Akademiska Roddarsällskap, Uppsala Simsällskap, Lagga Fältrittklubb och Upsala IF P07.

KONTAKT
Josefin Warg, projektledare Städa Sverige, josefin.warg@stadasverige.se, 070-549 04 94

Städa Sverige är en ekonomisk förening med ideella idrottsförbund som medlemmar. Föreningen har som syfte att bidra till ungdomsidrottens finansiering genom att organisera och erbjuda städprojekt i utomhusmiljöer. Deltagarna får en utbildning inför arbetet och ersättning för utfört arbete. Städa Sverige finansieras av stöd från näringslivet, kommuner eller andra organisationer.