Sjöstadsskolan, en av skolorna som är med och städar igen.

Ungdomar storstädar Hammarby Sjöstad

För tredje året organiserar Städa Sverige och fastighetsbolaget Fabege en städdag med över 300 skolungdomar Hammarby Sjöstad.

Jag räknar med att de städar bort runt 5 000 kg på en dag. Otroligt värdefullt, inte bara för att de får bort skräp och hjälper naturen utan också för att de lär sig och för budskapet vidare, säger Mats Wesslén, Vd på Städa Sverige.

-Det är fantastiskt roligt att ungdomar vill vara med och jobba i projektet. Vi bryr oss om alla som bor, jobbar eller går i skola i Hammarby Sjöstad. Stadsdelen är ett föredöme och vi vill också agera i enlighet med det, säger Per Tyrén, marknadsområdeschef på Fabege.

Klockan 12.00 den 16 september startar städningen där skolungdomarna handgripligen städar stadsdelen ren, men andra aktiviteter, relaterade till miljöfrågor och hållbarhet kommer också att kommer också att genomföras.

Schysst Sjöstad är ett samarbete mellan Sjöstadsskolan, Fryshuset, Kulturama, Städa Sverige och Fabege. Skolklasserna får en ersättning för sin insats.

För ytterligare information, kontakta:

Erika Svensson, Projektledare Städa Sverige, 0703-24 29 26

mail: erika.svensson@stadasverige.se

Om Städa Sverige

Städa Sverige är en av idrottsrörelsen helägd ideell organisation, landets mest framgångsrika i operativa termer. Organisationen har i över 20 år engagerat en halv miljon ungdomar inom idrotten i att städa olika delar av den svenska miljön och totalt samlat in 2 miljoner säckar skräp på en sträcka motsvarande nio varv runt jorden. Detta har sedan starten genererat cirka 200 miljoner kronor till idrottsrörelsen