Föreningar städar in våren i Uppsala. Foto: Petter Trens.

Uppsala städar in våren som en del av en långsiktig regionssatsning

Med start på lördag går idrottsungdomar på olika håll i Uppsala län en match mot skräpet. Initiativet är en del i en långsiktig satsning i regionen med idrottens miljöorganisation Städa Sverige, företag och kommuner som tillsammans med idrottsungdomar i Uppsala län gör en värdefull insats för sina närmiljöer.

Städning i centrala Uppsala och Gränbystaden
Det händer grejer på olika håll i Uppsala. I centrala staden valborgsstädar Städa Sverige och föreningar för femte året i rad omkring Carolina Redeviva, Slottet, Dekanhuset samt i Universitetsparken. Områden där människors valborgsfestligheter brukar kunna lämna sina tydliga spår i form av skräp. Städningen möjliggörs av Trädgårdanläggare Hallbloms som på uppdrag av Statens Fastighetsverk ansvarar för skötseln på dessa ytor.

Almtuna IS Team 10, KFUM Uppsala Basket P10/11, Uppsala Basket F07 och F09 är det som kommer att hittas med Städa Sveriges gula säckar på skräpjakt i området och städning sker den 29 april respektive 1 maj.

Även omkring Gränbystaden städas det i helgen. Städningen utförs nu köpcentret och bostäder i området och utförs av orienterare från OLGY Uppsala IF. Det är en av tolv städningar totalt under året. Sedan 2017 har Atrium Ljungberg samarbetat med Städa Sverige och engagerat lokala idrottsungdomar, genom städning en gång i månaden.

- Det är ett väldigt bra sätt att hjälpa naturen och samtidigt tjäna pengar till föreningen. Ersättningen ger en större möjlighet till att fler ungdomar kan åka med på läger, säger Alma Jöhnemark, städledare för OLGY Uppsala IF.

Apotea Clean-Up Day
I Morgongåva i Heby kommun, samt även i Sala på andra sidan länsgränsen, arrangeras Apotea Clean-Up Day den 27 april där lokala föreningar och lag kommer att städa var sitt angivet område i sin närmiljö. Apotea och Städa Sverige har tidigare gjort gemensamma insatser med föreningar utmed Västkusten, inom ramen för Städa Kust-premiären i april. Men Apotea har sitt logistikcenter i Morgongåva och genom att ta Apotea Clean-Up Day vidare stöttar de det lokala föreningslivet och ger tillbaka till närområdet också där. Liksom i Sala där många anställda bor.

- Apotea har bidragit till städning av västkusten och vår närmiljö runt Morgongåva under flera år. Tillsammans med Städa Sverige som är ett fantastiskt initiativ kan vi som företag vara med och göra någonting bra både för miljön och ungdomsidrotten, säger Pär Svärdson, VD Apotea.

Intresset från deltagande föreningar är stort och det finns många uppsidor:

- Morgongåva BK är glada att vi igen får möjligheten att delta på Apotea Clean-Up Day med Städa Sverige. En nyttig aktivitetsdag där vi alla får en bättre förståelse varför man inte ska skräpa ner och hur mycket skräp som finns i vårt närområde, samarbeta tillsammans och får en bra slant till kassan. Vi håller tummarna att Morgongåvaborna är bättre mot förra året att slänga skräp på rätt sätt, säger Louise Pettersson, Morgongåva BK.

Utöver Morgongåva BK deltar också Norrby SK, Sala FF, Sala Basket, Heby AIF, Morgongåva SK och Åkra FC.

Fördjupad satsning i Uppsala

Just nu pågår ett planeringsarbete för nästa år tillsammans med olika intressenter i regionen. Ambitionen till nästa år är att insatserna ovan ska adderas med fler företag och engagerade kommuner i Uppsala län.

- Vi ser Uppsala som en prioriterad region för vår långsiktiga ambition att städa hela Sverige, vi har en fin historia av bra samarbete i regionen och ser fram emot att tillsammans med kommuner och företag i regionen utveckla det ytterligare de kommande åren, säger Mats Wesslén, VD, Städa Sverige.

Mårten Heslyk

Projektledare Städa Kust 070-819 20 64