I fäders spår med 1700 kvadratmeter försäljningsyta

I fäders spår med 1700 kvadratmeter försäljningsyta

Vasaveckan tornar upp sig och de tillfälliga Stadium-butikerna i Sälen och Mora är nu öppna. Totalt väntas cirka 100 000 besökare under Vasaloppets alla lopp. De båda butikerna innefattar över 800 kvadratmeter var fyllda med längdrelaterade produkter.

Stadiums Vasaloppsbutiker i Sälen och Mora står redo med ett sortiment specifikt framtaget för deltagarna på vinterveckan. Butiken i Sälen är närmare 900 kvadratmeter stor och den i Mora drygt 800. Sortimentsfokus ligger på produkter deltagarna kan behöva för att genomföra något av Vasaloppens alla lopp.

– Vår uppgift som huvudsponsor till denna fantastiska folkrörelse är att tillgodose alla besökares behov. Skidor, energibars, handskar, underställ och det lilla extra för alla skidåkare. Tillsammans med våra partners står vi redo, oavsett väder, bakgrund och förutsättningar, säger Patrizia Nilsson, Sports Marketing Manager på Stadium.

Tolv personer har tillsammans etablerat de båda butikerna på ett par dagar och till helgen ansluter ett stort gäng butikssäljare. Den stora utmaningen har varit timingen, allt från elektriker till varuleveranser och kassainstallationer som ska vara klara i tid. Men nu står de båda butikerna redo att tillsammans välkomna cirka 100 000 besökare på en dryg vecka.

Stadiums närvaro
Förutom butikerna i Sälen och Mora, samt butiksevent, erbjudanden och inspiration under året i Stadiums kanaler finns sportkedjan på plats med sin ”Energy Zone” (dryckesstation) i Gopshus. Med nästan två och en halv mil kvar till mål sprider man, med hjälp av den lokala föreningen Kais Mora, energi och glädje till åkarna. Ersättningen för insatsen går till föreningens barn- och ungdomsverksamhet. Dessutom har Stadium en ”panikbutik” i Oxberg, vid kortloppens start där utrustningen kan kompletteras.

Stadium har varit huvudsponsor sedan år 2001. 2017 förlängdes avtalet ända fram till 2023, vilket även innefattar Vasaloppets 100-årsjubileum år 2022.

Hållbarhet i Stadiums Vasaloppsarbete
Stadium strävar efter att utmana sig själva och branschen inom hållbarhet för att fler ska kunna fortsätta att vara aktiva. Därför samordnar sportkedjan bland annat varutransporter med leverantörer, personalen reser med kommunala färdmedel eller samåker i bil, användningen av produktetiketter minimeras och stora delar av materialet återanvänds från år till år. Dessutom använder man återvinningsbara och miljövänliga tekniker, material och arbetssätt i allt större grad.

Vasaloppet 2019
Kortvasan 22 Feb, 30 km