Med Solution Dye-teknik sparar Stadium vatten

Vattenbesparande teknik för Stadium

Stadium har använt Solution Dye-tekniken i över tio år. Framförallt är det foder som färgas, men även yttertyget på varumärken som Warp, Everest, SOC och Race Marine. Alla plagg som är färgade med Solution Dye är försedda med Supporting Earth-etiketter med texten ”Save water and energy”.

I årets hållbarhetsrapport från Stadium Group står det klart att företaget fortsätter utmana sig själva och branschen att tänka mer hållbart. Bland annat integrerades de globala målen som världens ledare förbundit sig till, i dels strategi men också i konkreta handlingsplaner. Ett av de målen och områden som man fokuserat på är vatten.

- Vi använder Solution Dye som är en vattenbesparande färgningsmetod i syntetmaterial. I tillverkningen av exempelvis våra svarta Womens Run Tights kan vi därmed spara i snitt cirka sex liter vatten per plagg och för Men Run Tights cirka nio liter, säger Angelica Larsson, PR & Informationsansvarig på Stadium.

Under året 2016/2017 sparade vi cirka 7 900 000 liter vatten i produktion. Läs mer i Stadium Groups hållbarhetsrapport: https://www.stadium.se/cms/sustainability-sustainability-report.