Ida Törneke

Ida Törneke – ny HR & Sustainability Director på Stadium

Ida Törneke tillträder som ny HR & Sustainability Director på Stadium den 15 Augusti 2022. Ida kommer närmast från en tjänst som HR Chef på Peab.

- Det känns fantastiskt roligt att få bli en del av Stadium. Att få lära mig en ny bransch och framför allt att få möjlighet att lära känna nya människor! Det känns också väldigt relevant och viktigt att få ansvara för bolagets hållbarhetsarbete, säger Ida Törneke, blivande HR & Sustainability Director på Stadium.

Ida har över 15 års erfarenhet av HR-arbete, de senaste sex åren inom Peab där hon som HR Chef haft uppdragen att samverka inom och effektivisera HR-processerna, arbetat med HR-specifika mål i affärsplanerna med fokus på kompetensförsörjning och svara upp för det operativa stödet för linjens chefer. Ida har även ingått i ledningsgrupperna för både affärsområde Anläggning och Bygg, samt varit medlem i företagets Etiska Råd. Innan dess har Ida haft olika roller inom HR, bl.a. på Recipharm och UPS Sweden.

- Eftersom jag jobbat på många olika positioner och sett flera sidor av vad HR kan bidra med i verksamheten, hoppas jag kunna förmedla både trygghet och nya idéer. Jag tror på att HR-arbetet kan hjälpa till att stärka, inte bara medarbetarna, utan i slutänden även affären och våra kundrelationer.

På Stadium kommer Ida ansvara för koncernens övergripande arbete med HR- och hållbarhetsfrågor och ingår i koncernledningen.

- Jag är väldigt glad att Ida har tackat ja till tjänsten hos oss på Stadium. Ida har en mycket bra bakgrund för uppdraget med stor erfarenhet av HR-frågor, förändringsledning och byggandet av stolta medarbetare. Jag ser fram emot att få välkomna Ida till oss i augusti, säger Karl Eklöf, CEO, Stadium.

Ida Törneke är uppvuxen i Kolmården, utanför Norrköping och gick samhällsvetenskapligt program på De Geer-gymnasiet. Därefter gick flytten gick till Örebro för studier på PA-programmet. Numera bor Ida med sin familj i Sollentuna och kommer fördela sin arbetstid mellan servicekontoren i Norrköping och Solna.

Tre frågor:

Vad är din känsla för Stadium idag?

- För mig som många gånger mött Stadium som kund, står varumärket för en välkomnande atmosfär där kunniga och hjälpsamma medarbetare förmedlar en känsla av teamwork.

Hur aktiverar du dig?

- Med promenader eller joggingturer längs med Edsviken eller Bråviken, det är mitt sätt att rensa hjärnan och fylla på med frisk luft och nya intryck.

Vad ger dig energi?

- Att umgås med familjen och vänner, möta andra människor, att i team nå uppsatta mål och att en lördagseftermiddag tända upp bastun eller kakelugnen!

Varmt välkommen Ida!

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium och Stadium Outlet har företaget cirka 190 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som sedan starten 1995 har aktiverat över 100 000 barn och ungdomar och skänkt över 65 mkr till föreningslivet. Koncernen har närmare 3 500 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen år 20/21 var ca 7 mdkr SEK exklusive moms.