Återlanserad AIK-tröja aktiverar fler på sportläger

Återlanserad AIK-tröja aktiverar fler på sportläger

Konsekvensen av att fritidsgårdar läggs ner blir att landets unga saknar arenor för aktivitet. AIK Fotboll anser att det är ett direkt svek av samhället och använder därmed alla intäkter från årets försäsongströja till att möjliggöra att fler barn och unga kan ta del av en aktiv sommar.

Allmänna Idrottsklubben grundades 1891 av Isidor Behrens av en enda anledning – att alla skulle få utöva den idrott de älskar. 129 år senare lever syftet kvar och AIK är idag mer än bara en idrottsklubb. Klubben är en samhällsaktör i och med sin stora ungdomsverksamhet och bidrar till att bygga en hållbar framtid.

Som svar på samhällets nedprioriterade av unga kommer AIK Fotboll att i samband med lanseringen av 2020 års försäsongströja skänka alla dess intäkter. Dessa omvandlas sedan till fler än 60 platser som möjliggör för barn och unga att delta på sommarens Stadium Sports Camp, och vid behov även få hjälp med utrustning som behövs för lägret.

– Idrotten har gett mig kamratskap, disciplin, respekt, glädje, kämparanda, smärta ochkännedom om hur en bra samhällsmedborgare är. Men framför allt har det hållit migborta från att göra dåliga saker på gatorna, säger AIK Fotbolls lagkapten Henok Goitom om hur fotbollen kan göra avgörande skillnad för en enskild ungdom.

Försäsongströjan ”1891 – Behrens Edition” är inspirerad av en matchtröja från 1910, året då AIK för första gången försåg årets matchställ, den vita skjortan, med AIK:s klubbsköld. “1891 - Behrens Edition” kommer vara broderat på tröjan precis som det var 1910, vilket då ansågs både anmärkningsvärt och unikt. Tröjan är framtagen i 129 exemplar och släpps till försäljning lördag den 7 mars på aikshop.se till en kostnad av 1499 kronor styck. Intäkterna går oavkortat till att finansiera fler platser på Stadium Sports Camp.

Stadium och AIK
Stadium har samarbetat med AIK sedan 2006 och upplåter sin logotyp på försäsongströjan till förmån för att fler barn och unga ska få möjlighet att ta del av ett aktivt liv.

1995 startade Stadium sport- och upplevelselägret Stadium Sports Camp som sedan dess aktiverat fler än 100 000 deltagare. Deltagare mellan 11 och 15 år får chansen att välja på 23 olika sporter och skapa minnen för livet under en veckas tid i Norrköping eller Halmstad. Stadium Sports Camp är ett icke vinstdrivande bolag och har delat ut över 60 miljoner till föreningslivet genom att överskottet från varje års läger går tillbaka till de medverkande föreningarna.

– Utöver sina framgångsrika elitlag driver AIK Fotboll en fantastisk barn- och ungdomsverksamhet med en tydlig värdegrund, vilket vi på Stadium tycker är otroligt viktigt. Vi är därför stolta samarbetspartner till föreningen, säger Daniel Johansson, Sponsorship Manager Stadium.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2018/2019 var drygt sex miljarder kronor. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.