Amir Chamdin regisserar Stadium Running våren 2016

Amir Chamdin regisserar Stadium Running våren 2016

I början av april lanserades Stadiums nya Running-kampanj, regisserad av Amir Chamdin, som tillsammans med Martina Stöhr Torell driver produktionsbolaget Chamdin & Stöhr.

– För mig var det viktigt att behålla Stadiums DNA i kampanjen. Det handlar inte alltid om att skapa nytt och krångla till det. Löpning sker på ett underlag – Stadiums grid backdrop blir därför underlaget. Allt fokus ligger på golvet och därmed skorna. Vi kände direkt att vi hade hittat ett visuellt sätt att sammanföra deras grid lab med en fysisk handling, säger Amir Chamdin.

För Amir Chamdin är sportkläder ett modemässigt statement som öppnar upp för en kreativitet till att skapa något visuellt. Hans vision var att sammanföra film och stillbilderna under samma uttryck och menar att Stadiums grid är ett genomgående manér i deras arbete med vårens running-kampanj. Men kampanjens fokus ligger även på den fysiska aktiviteten – att springa.

– Vi tycker att Stadium är ett starkt varumärke som är experter inom sitt område. Jag har alltid gillat Stadiums grid lab. Det är kompromisslöst och har en hög igenkänningsfaktor, säger Amir Chamdin.

Kampanjen ska lyfta säsongen löparskor och träningsmode. Särskilt fokus ligger på skor genom kampanjtemat "Vilken sko är du?" som förmedlar att Stadium har löparskor för alla behov och i alla prisklasser. Segmentet Running är ett av Stadiums största och sportkedjan är involverade ibland annat Midnattsloppet och GöteborgsVarvet under året, några av Sveriges största lopp.

– Vår visuella identitet är väldigt viktig för oss, den är klistret som håller ihop våra olika kampanjer och stärker helheten. Amir tog fasta på det på ett bra sätt och lyckas kombinera det med både löparkänsla, modegrad och rätt musik. Vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Marcus Andersson, Creative Director på Stadium.

Kampanjen syns i butik, TV, online, OOH m.m.

Arbetsgrupp

:
Creative Director: Marcus Andersson

Marknadsdirektör Victoria Appelqvist

Marketing Coordinator: Erika Karlsson

Chamdin & StöhrRegi: Amir Chamdin

Fotograf: Crille Forsberg

Producent: Martina Stöhr Torell

Länk till filmen:

Stadium är Sveriges största sportkedja med cirka 160 butiker i Sverige, Danmark, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2013/2014 var cirka 6,3 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.