Cirkulära affärsmodeller – en del av nyheterna i Stadiums hållbarhetsrapport

Cirkulära affärsmodeller – en del av nyheterna i Stadiums hållbarhetsrapport

Stadiumkoncernen släpper nu sin sjunde hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 19/20 och summerar en fortsatt positiv utveckling av hållbarhetsarbetet i linje med Agenda 2030 och FN:s globala mål.

Vi har valt ut åtta av FN:s 17 globala mål som vi fokuserar extra på där vi kan påverka mer utifrån vår verksamhet. Förutom att vi har drivit ett aktivt arbete mot målen så har vi under året haft ett engagemangsarbete för våra medarbetare i de globala målen, säger Åsa Brunzell, HR & Hållbarhetsdirektör för Stadium Group. Det här gemensamma arbetet har handlat om att öka kunskapen om de globala målen, vad vi som företag gör för att bidra till dem samt att inspirera och engagera alla medarbetare att tänka på vad de kan göra.

För oss är det viktigt att löpande titta på hur vi kan utveckla cirkulära affärsmodeller, både för att bidra till en hållbar framtid men också för att möta kundernas efterfrågan. Vi har en betydligt mer medveten kund ur ett hållbarhetsperspektiv idag än vad vi hade för några år sedan, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.

Vår vision är att aktivera världen och det som ligger mig väldigt varmt om hjärtat är såklart vårt eget Stadium Sports Camp som vi har drivit i 26 år. Det är ett sport- och upplevelseläger för barn och ungdomar där de förutom idrotten finner glädje och gemenskap med andra samt växer som personer. Lägret blir ett minne för livet. Förra sommaren fick vi ha uppehåll men nu kör vi i sommar igen – i en corona-anpassad variant, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group. Stadium Sports Camp drivs som ett SVB-bolag vilket innebär att överskottet går tillbaka till föreningslivet. Hittills har vi delat ut mer än 65 miljoner till föreningarna.

Mer hållbar produktion och nya samarbeten för cirkulära affärsmodeller

Ett viktigt mål för Stadiumkoncernen har varit att sätta basåret för scope 1, 2 och 3. Det har visat att 93% av koncernens utsläpp finns i produktionsprocessen. Mål för kommande år blir därför att kartlägga energikällor och energiförbrukning i de processerna för att sedan kunna vidta de åtgärder som ger bästa effekt.

Ett annat mål för året var att fokusera på materialval och företaget kan nu stolt konstatera att 43,8% av våra produkter inom egna varumärken är producerade på ett mer hållbart sätt. Det här kommer fortsatt vara ett viktigt område kommande år.

Under året har flera cirkulära affärsmodeller utvecklats. En viktig milstolpe var Stadiums första cirkulära tröja, framtagen i forskningssamarbete med Human Bridge, RISE och Trikåby. Dessutom har Stadium under våren startat med Second Hand i samarbete med Tradera samt med uthyrning.

Förra året beslutades att från våren 2020 skulle inga andra fraktsätt för våra produkter accepteras än tåg, båt och lastbil. Om flygtransport ändå måste användas i något enstaka fall så kräver Stadiumkoncernen klimatkompensation. Resultatet har blivit ett minskat utsläpp för flygfrakt med 93% jämfört med året innan.

För transporter för egna varumärken är den totala minskningen 28% mot förra året och givetvis är utsläppen från transporter ett mål som har fortsatt fokus även kommande år.

Stadium Sports Camp och Aktivitetsväska får människor i rörelse

Ett ständigt väsentligt område för hela Stadium Group är att öka den positiva påverkan på människors hälsa och välmående. Genom en stark tro på att människor mår bra av att röra på sig och är ambitionen att minska stillasittandet och att bidra till att alla, men framför allt barn, hittar glädjen i idrotten och att aktivera sig. Det är också viktigt att främja både jämställdhet och jämlikhet - allas rätt till ett aktivt liv.

En annan stolthet är Aktivitetsväskan som Stadium delar ut till förstaklasser – en väska fylld med olika sportartiklar som barnen kan aktivera sig med på rasterna. Första gången väskan delades ut var för snart 20 år sedan.

Gemensamt ansvar för en hållbar framtid

Den strategiska ambitionen är att minska Stadiumkoncernens totala klimatutsläpp med 50% till år 2030.

Det är en mycket tuff ambition men vi har alla ett gemensamt ansvar att göra vad vi kan för att bidra till en hållbar framtid. När det kommer till hållbarhet handlar det om att dela med sig av kunskaper och att samarbeta med andra, avslutar Åsa Brunzell, HR & Hållbarhetsdirektör på Stadium Group.

För mer information, vänligen kontakta: press@stadium.com.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2018/2019 var 6,1 Mdkr exklusive moms. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.