Cirkulärt producerad t-shirt på Stadium

Cirkulärt producerad t-shirt på Stadium - gjord av använda fotbollströjor

Stadium har lanserat sin första cirkulärt producerade produkt någonsin. Lanseringen är ett steg på vägen mot en mer cirkulär affärsmodell för sportkedjan som satsat på hållbarhet de senaste åren. Ett av företagets mål är att minska avtrycket med 50 procent till år 2030.

Tack vare det etablerade samarbetet med biståndsorganisationen Human Bridge har Stadium låtit samla in 100 kilo använda tröjor via re:activate-lådorna i Stadiums butiker. Tröjorna kommer från fotbollsföreningen Brommapojkarna, som sportkedjan varit partner till i närmare 15 år, i samband med ett tröjbyte. Efter insamlingen skickades tröjorna till det statligt drivna forskningsinstitutet RISE i Göteborg där de revs ned för att kunna spinna nytt garn av det befintliga materialet.

Garnet används sedan på det svenska stickeriet Trikåby, i Åby utanför Norrköping, för att sticka upp ett nytt material och producera nya tröjor. Garnet fick här den rätta fibermixen bestående av återvunnen polyester som blandas upp med ekologisk bomull. Färgen på garnet avgörs av det insamlade materialet.

– Ett av Stadiums hållbarhetsmål är att minska klimatavtrycket med 50 procent till 2030. Det här är ett steg på vägen och början på resan mot ett mer cirkulärt Stadium. Vi lär oss från det småskaliga och lokala, utvärderar och hittar hållbara lösningar för att skala upp på lång sikt, säger Catrine Marchall, Sustainability Manager på Stadium.

Ny SOC-produkt
Projektet gjordes i nära samarbete med varumärket SOC, som finns på Stadium. Den 14 september 2020 lanserades därmed SOC U Circular Tee, en cirkulärt producerad och rostfärgad t-shirt designad av varumärket SOC. Den limiterade t-shirten har gjorts i 54 exemplar och har sitt ursprung på Brommapojkarnas fotbollsträningar, i sin nya form passar den lika bra till jeansen som till träningspasset. Priset på den nya tröjan är 399 kronor och säljs på stadium.se.

– Att producera cirkulärt är en så länge tidskrävande och kostsamt ekonomiskt. Vi är så klart väldigt stolta över att vi varit en del av hela den här processen och därmed visat för oss själva och omvärlden att vi kan, vill och kommer att göra tydliga insatser för att minska vår påverkan på miljön, säger Ann Gunnar, Brand Manager SOC.

Hållbarhetssatsning
Stadiums arbete med att minska sitt klimatavtryck med 50 procent är en del av ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Läs mer om arbetet och de olika delarna på https://www.stadium.se/sustainability och i sportkedjans hållbarhetsrapporter https://www.stadium.se/sustainability-sustainability-report.

Mer information om Stadiums samarbete med Human Bridge och insamlingslådorna re:activate i alla sportkedjans butiker finns att läsa här: https://www.stadium.se/samarbeten.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland, Tyskland och Norge. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2018/2019 var 6,1 mkr exklusive moms. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.