Mårten Nylén var en av profilerna som hjälpte till att dela ut aktivitetsväskan 2018.

Generation Pep och Stadium delar ut aktivitetsväskor till förstaklassare runt om i Sverige

Barn spenderar en stor del av sina dagar i skolan och för att främja barns rörelse under skoldagen erbjuds nu en gratis aktivitetsväska till alla grundskolor med årskurs 1 runt om i Sverige. Under hösten delas 4 300 väskor ut i samarbete med Generation Pep, hälsoprofilen Mårten Nylén och fotbollslaget Djurgården.

-Stadium har delat ut fler än 25 000 aktivitetsväskor sedan 2005 när initiativet lanserades. Syftet har hela tiden varit att inspirera till mer aktivitet i skolan utöver de schemalagda idrottstimmarna med fokus på förstaklassare för att skapa goda vanor i tidig ålder. I år känns det extra kul eftersom utdelningen sker till fler skolor än någonsin och att Generation Pep vill vara en del av initiativet. Tillsammans kan vi aktivera fler barn och unga, säger Angelica Larsson, PR & Informationsansvarig på Stadium.

Om aktivitetsväskan
Aktivitetsväskan har kunnat beställas kostnadsfritt av skolorna från Stadium och innehåller sportprylar som ska passa alla. Initiativet lanserades redan 2005 och i år delas väskan för första gången ut tillsammans med Generation Pep. Dessutom hjälpte hälsoprofilen Mårten Nylén och fotbollslaget Djurgården till att dela ut väskor till utvalda skolor under hösten.

Målsättningen för årets utdelning var att alla skolor med en förstaklass i landet - det vill säga 3 719 grundskolor, 435 grundsärskolor, åtta specialskolor och fem sameskolor - skulle erbjudas varsin väska fylld av aktivitet. Läs mer om aktivitetsväskan här: https://www.stadium.se/cms/activity_bag

Om Generation Pep
Generation Pep grundades på initiativ av Kronprinsessparet med visionen att alla barn och unga ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Tillsammans med bland annat framstående aktörer från svenskt näringsliv vill Generation Pep driva ett ambitiöst och långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus.

För ytterligare information, kontakta:
Marie Harding, projektledare Generation Pep, marie@generationpep.se

Angelica Larsson, PR & Information Manager Stadium, 070-580 39 31, angelica.larsson@stadium.com

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla. www.stadium.se.