Hållbara presentkort från Stadium. Foto: Megacard

Hållbara presentkort från Stadium

Stadium har valt ett mer naturvänligt alternativt av presentkort vilket innebär att de produceras av kartong istället för av plast. De nya presentkorten fasas in successivt på både Stadium och Stadium Outlet med målet att minska det fossila koldioxidavtrycket. Inom ett halvår beräknas de gamla korten ha ersatts med de nya.

– Vi arbetar hårt med begreppet hållbarhet och det här är en av många viktiga detaljer för att visa att vi menar allvar. Presentkort är en populär och perfekt gåva vid högtider så som jul, vilket gör det extra kul att vi redan börjat fasa in dem i våra butiker, säger Åsa Brunzell, HR and Sustainability Director Stadium Group.

Presentkorten är en uppskattad produkt i sortimentet på Stadium och har varit så i många år. I jul förväntas försäljningen av dem åter att stiga. De nya presentkorten som är gjorda av kartong istället för av plast fasas in successivt och har redan börjat användas i både Stadium- och Stadium Outlet-butiker runt om i landet.

De nya presentkorten kommer att ha samma funktion som de tidigare korten i plast, men istället för magnetremsa kommer de att ha kortnummer, streckkod och skrapkod för online-handel. De kommer också vara ett hundra procent nedbrytbart alternativ som sparar närmare 96 procent i fossilt koldioxidavtryck. Senast till sommaren beräknas de nya mer miljövänliga presentkortet helt ha ersatt de tidigare hos sportkedjan.

Stadium och Stadium Outlets nya och mer miljömässigt hållbara presentkort produceras i Sverige på Iggesund Paperboards bruk, en del av Holmenkoncernen och kortet är en produkt från Megacard Nordic AB.

– Korten tillverkas av en förnyelsebar råvara och vi använder förnyelsebar energi i tillverkningsprocessen. De tillverkas i tre lager av olika sorters trä vilket både gör det starkt och ger en bra tryckyta. Korten kan ses som en liten vara jämfört med en förpackning men det är en bra symbolhandling för företag där man kan visa att man bryr sig om miljöfrågan. Korten i sig fungerar på exakt samma sätt som de i plast så man offrar ingenting genom att byta, tvärtom, säger Johan Granås, hållbarhetschef på Iggesund Paperboard.

För mer information, vänligen kontakta;
Angelica Larsson, PR- & Informationsansvarig Stadium, angelica.larsson@stadium.com, 0705803931.

Johan Granå, Head of Sustainability Iggesund Paperboard, johan.granas@holmen.com 0702504125.

Jonas Arnström, VD Megacard, jonas.arnstrom@megacard.se, 0701901028.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse samt Sneakers Point har företaget cirka 170 butiker totalt i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla www.stadium.se.