IKANO S.A. går in som delägare i Stadium!

IKANO S.A, som ägs av familjen Kamprad, har köpt 25% av aktierna i Stadium AB. – Vi ser Stadium som ett spännande företag. Med vår bakgrund i detaljhandeln är detta en intressant investering och vi ser fram emot att vara med och utveckla Stadium, säger Birger Lund, VD för IKANO S.A. Stadium fortsätter att växa. Det finns idag 79 Stadiumbutiker i Sverige varav sex nya öppnades under 2004. I år beräknar kedjan öppna ytterligare minst sex butiker i Norden. År 2000 påbörjades en internationell expansion med etablering i Danmark (i dag åtta butiker). 2001 öppnades första butiken i Finland (i dag fyra butiker). Senaste verksamhetsåret (2003/2004) omsatte Stadiumkoncernen 3 100 Mkr exkl moms, varav ca 11 % utanför Sverige. Stadiums grundare och huvudägare, Ulf och Bo Eklöf, köpte tidigare i år tillbaka Lundbergsföretagens aktieinnehav. – Det är flera företag som har varit intresserade av att bli nya delägare sedan vi köpte ut Lundbergsföretagen, men vi ser denna lösning som idealisk för Stadium, säger Ulf Eklöf, VD för Stadium AB. Vi vill vidareutveckla Stadiumkonceptet och fortsätta vår långsiktiga internationella expansion som ett icke börsnoterat familjeföretag. Vi kan inte tänka oss en bättre partner på den resan, än IKANO och familjen Kamprad. ________________________________________________ För mer information, kontakta Ulf Eklöf, VD Stadium AB, tel 011-24 30 02 eller växeln tel 011-24 30 00 Birger Lund, VD IKANO S.A., tel +352-26 44 22