Många kvinnor avstår träning när det är mörkt ute

35 procent av svenskarna har avstått från att träna eller motionera för att de inte känner sig trygga när det är mörkt ute. Bland kvinnorna är siffran hela 54 procent. Det visar en Sifo-undersökning som är genomförd på uppdrag av Stadium.

Betydligt fler kvinnor än män känner sig otrygga att träna i mörker. Men det finns också stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Bland kvinnor i åldersgruppen 18–29 år har hela 67 procent, en eller flera gånger, avstått från att träna när det är mörkt ute.

Därför startar nu Stadium pilotprojektet #JoinTheNightrunners. Syftet med initiativet är att underlätta för alla som är intresserade av löpning att hitta en springkompis och inspirera till träning även när det är mörkt. Det första passet går av stapeln på torsdag den 2 mars i Stockholm.

– Stadiums mål är att inspirera till en aktiv livsstil och här har vi en möjlighet att göra skillnad. Som en följd av undersökningens resultat har vi startat pilotprojektet #JoinTheNightrunners, där vi håller i ett löppass på kvällstid. Ambitionen är att ta initiativet vidare och arrangera fler pass runt om i Sverige framöver, säger Mattias Johansson, Sverigechef på Stadium.

Pilotprojektet går ut på att alla som är intresserade av löpning ska få ett tillfälle att mötas och ge deltagarna en möjlighet att hitta en springkompis som vill ge sig ut i löparspåret även under kvällstid. Stadiums löparexperter leder passet och tipsar om vad man ska tänka på vid vinterlöpning i mörker och kyla. Dessutom kommer MMA-profilen Fannie Redman vara med och hålla i uppvärmningen.

– Löpning är en lättillgänglig träningsform som passar alla, det enda man egentligen behöver är ett par bra löparskor. Men som kvinna är det inte alltid lika lätt att ta sig ut och springa själv. Jag har absolut hoppat över en löprunda på grund av att det är mörkt ute och att det inte känns riktigt hundra att springa själv, även fast jag tävlar i kampsport, säger Fannie Redman.

Undersökningens resultat
Respondenter som svarat ja på frågan: Har du någon gång avstått från att träna eller motionera när det är mörkt, för att du inte känner dig trygg?

Alla: 35 procent
Kvinnor: 54 procent
Män: 18 procent

Alla Kvinnor Män
18-29 år 47 % 67 % 28 %
30-49 år 40 % 62 % 17 %
50-64 år 28 % 47 % 10 %
65-79 år 27 % 32 % 20 %

5 tips för att komma igång med löpning även när det är mörkt ute

1. Hitta en springkompis – att snöra på sig löparskorna när det är mörkt och kallt kan ibland vara extra tufft. Hitta en eller flera springkompisar och välj en upplyst runda.
  2. Se till att du syns – ha en reflexväst eller en jacka med tydliga reflexer och fäst gärna en extra reflex vid ankeln.
  3. Lys upp vägen – använd gärna en pannlampa eller liknande, det gör även att du ser underlaget bättre och minimerar risken för att skada dig.
  4. Klädsel – ha flera tunna lager så du lätt kan anpassa dig efter temperatur.
  5. Skorna – väggrepp är extra viktigt under vintern. Använd gärna en vinterlöparsko och spring med broddar om det är halt.

#JoinTheNightrunners samlas utanför Stadium Pulse på Kungsgatan 8 på torsdag kl 17.00. Alla deltagare får reflexvästar på plats. Passet tar cirka 1,5 h. Stadiums löparexperter leder passet och Fannie Redman håller i uppvärmningen. Ingen anmälan krävs och passet är helt kostnadsfritt.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2014/2015 var cirka 6,6 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla. www.stadium.se.