Ny Josefine x Soc-kollektion förenar kropp och sinne. Foto: Stadium.

Ny Josefine x Soc-kollektion förenar kropp och sinne

Samarbetet mellan yoginin Josefine Bengtsson och SOC fortsätter. Den nya kollektionen lanseras i slutet av januari och syftar till att skapa tid och utrymme för stillhet. Förutom fortsatt fokus på följsamma och hållbart producerade plagg introduceras ett nytt färgschema och fler produkter.

– Tillsammans med Josefine har vi fortsatt utveckla våra mjuka och sköna seamless-produkter för yoga och adderat plagg för avslappning och meditation. Vårens kollektion kännetecknas av genomarbetade passformer, höga midjor som ligger platt och mjukt mot kroppen samt fortsatt fokus på hållbarhet och återvunna material, säger Anna Eén Nilsson, Senior Designer SOC.

Den 28 januari släpps hela den nya Josefine x SOC-kollektionen som kallas ”Serenity”. Likt tidigare är produkterna hållbart producerad av återvunna material, ekologisk bomull och infärgad med energisnåla tekniker. Att plaggen ska låta utövaren känna sig fin och obehindrad samt inspirera fler att upptäcka yogans magiska effekter kvarstår också sedan tidigare liksom det hålstickade mönstret. Nytt är fler produktvarianter såsom bh-toppar samt långärmade tröjor och poncho i nya kollektionen som kallas ”Serenity” samt fler färger som valts ut för att komplettera varandra och skapa balans.

– Den här kollektionen ger mig en wow-känsla av att vara fri men samtidigt hållen. Vi har lyckats ta fram yogakläder som är anpassade för både djup avslappning och vida rörelser – kläder som sitter på utan att begränsa andning, energiflöde eller rörelse. Jag kan vända mig uppochner, dansa, skaka, vila och sitta still utan att behöva tänka eller rätta till plaggen. Samtidigt som jag känner mig fin när jag bär dem, säger Josefine ”Yoga-Josefine” Bengtsson på Yogiakademin.

Josefine beskriver yogan som det ärliga mötet med sig själv och hur den hjälper henne att landa genom att släppa tankarna på dåtid och framtid. Tiden på yogamattan ger henne en känsla av kärlek och harmoni som alltid finns där inombords, oberoende yttre omständigheter.

Effekter yogan kan ge enligt Josefine:
-Lära känna dig själv på ett djupare plan
-Hitta närvaro i livet
-Förbättrad kroppsuppfattning
-Skapa lugn och harmoni i vardagen
-Stärka, öppna och balansera den fysiska kroppen

Fler färger inspirerar
Den nya kollektionen har berikats med fler färger. Den svala vita färgen förknippas ofta med enkelhet, renhet, ljus, andlighet och perfektion men även för att tysta den inre kritikern. Den rosa lekfulla färgen symboliserar sötma, romantik, femininet och blomster men också vänskap, inre lugn samt tillgivenhet. Den svarta står istället för styrka, mysteri, kraft, elegans och djup samt seriositet.

– Det rosa ger mig energi för mina dynamiska flow-klasser, det vita bidrar till harmoni under meditationen och det svarta funkar lika bra på stan som på mattan, fortsätter Josefine Bengtsson.

Samarbetet mellan SOC och Josefine Bengtsson inleddes redan i början av 2018 och sedan dess har yoginin varit varumärkets ambassadör. Dessutom släpptes under hösten samma år Josefines första egna kollektion, även den såldes exklusivt på Stadium. Den nya kollektionen som släpps i sin helhet den 28 januari 2019.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse samt Sneakers Point har företaget cirka 170 butiker totalt i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla www.stadium.se.